W imieniu Świętokrzyskiego Centrum Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego serdecznie zapraszamy Pana/Panią do uczestnictwa w Forum Dyrektorów Instytucji Kultury Województwa Świętokrzyskiego – przestrzeni współpracy, wymiany wiedzy i wzajemnego wsparcia dla osób pełniących funkcje Dyrektorów Samorządowych Instytucji Kultury.

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego działa od ponad 30 lat na rzecz wzmacniania samorządności i rozwoju lokalnego w Polsce. Nasza fundacja zainicjowała i moderuje działalność ponad 80 forów samorządowych, które funkcjonują przy Regionalnych Ośrodkach FRDL w całej Polsce, zrzeszając blisko 4 000 przedstawicieli z ponad 40 środowisk samorządowych.

Utworzenie Forum Kultury ma na celu wsparcie pracy dyrektorów instytucji kultury, którzy w świetle obowiązujących przepisów odpowiadają jednoosobowo za prawidłowe funkcjonowanie jednostki, jej kierowanie, zarządzanie. Odpowiedzialność dyrektora instytucji kultury jako organu zarządzającego jednoosobowo wobec prawa i instytucji kontrolnych ma charakter wielopłaszczyznowy - prawny, finansowy, służbowy.

Forum ma być narzędziem integrującym środowisko kultury w regionie świętokrzyskim, ale również przy ciągłych zmianach w ustawodawstwie i jednoczesnym braku środków na cele szkoleniowe ma na celu umożliwienie podnoszenie kompetencji kadr kultury oraz stworzenie trwałej platformy wymiany doświadczeń, dobrych praktyk oraz wspólnego reagowania na wyzwania, jakie stoją przed dyrektorem instytucji kultury. Forum Kultury zostało stworzone z myślą o wspieraniu liderów odpowiadających za kształtowanie i animowanie lokalnej i ogólnopolskiej przestrzeni kultury.

Na nasze spotkania/szkolenia zapraszamy ekspertów oraz praktyków z różnych specjalizacji w obszarze rozwoju i zarządzania kulturą w Polsce, przedstawicieli urzędów administracji rządowej, mediów oraz instytucji
i jednostek mających wpływ na funkcjonowanie i finansowanie instytucji kultury. Planujemy nawiązanie współpracy i wyminę doświadczeń z Małopolskim Forum Kultury.

Forum będzie działać w obszarach wsparcia w zakresie:

  • zasad funkcjonowania, organizacji i zarządzania IK,
  • aspektów prawnych zarządzania instytucjami kultury ,
  • konsultacji i doradztwa,
  • podnoszenia kompetencji menedżerskich i prawnych członków Forum,
  • analizy zmian w przepisach prawa i ich wpływu na instytucje kultury,
  • dostępności, sztucznej inteligencji oraz innych nowych rozwiązań technologicznych w kulturze,
  • wyrażania wspólnych stanowisk środowiska wobec projektowanych regulacji,
  • wspierania członków w rozwiązywaniu bieżących problemów organizacyjnych,
  • budowania sieci współpracy między instytucjami w regionie,
  • rozwoju narzędzi informacyjnych i materiałów pomocniczych dla członków Forum

Forum skierowane jest do:

  • dyrektorów instytucji kultury oraz w zastępstwie do członków kadry zarządzającej (z-ca dyrektora, główny księgowy, kierownicy, osoby na samodzielnych stanowiskach),
  • osób odpowiedzialnych za strategię i rozwój instytucji kultury na szczeblu lokalnym.

Członkowie Forum zyskują:

  • regularny dostęp do wiedzy i doświadczonych ekspertów,
  • możliwość wspólnego działania na rzecz rozwoju kultury lokalnej i ogólnopolskie,
  • wpływ na dobór tematyki spotkań,
  • wymianę sprawdzonych rozwiązań ,
  • integrację środowiska osób zarządzających kulturą w regionie.

Spotka­nia Forum odby­wa­ją się raz w miesiącu i mają for­mę sem­i­nar­iów, prowad­zonych przez najlep­szych spec­jal­istów w swoich dziedz­i­nach, a także dyskusji prob­le­mowych, uzu­peł­ni­anych przykłada­mi dobrych prak­tyk. Prob­lematy­ka sem­i­nar­iów jest kon­sul­towana i dos­tosowywana do potrzeb członków Forum.

Aby zostać członkiem Forum Dyrektorów Kultury Województwa Świętokrzyskiego należy złożyć pisemną deklarację członkowską oraz zawrzeć umowę szkoleniową (dotyczyć będzie miesięcy: październik – wrzesień 2026).

Składka członkowska wynosi 160,00 zł brutto miesięcznie. Płatność za udział w forum odbywa się kwartalnie.

Uwaga! Istnieje możliwość bezpłatnego delegowania pracownika (w swoim zastępstwie) na szkolenie oraz istnieje możliwość dokupienia udziału w szkoleniu osoby dodatkowej z tej samej instytucji kultury.

✔ Koszt szkolenia dla członków Forum wynosi 160 zł brutto miesięcznie, w tej kwocie macie Państwo zagwarantowane jedno szkolenie w miesiącu - w razie Państwa nieobecności istnieje możliwość
delegowania pracownika w swoim imieniu (w ramach składki członkowskiej).

✔ Koszt dla uczestnika ( nie będącego członkiem Forum) wynosi: 400zł

✔ Koszt dodatkowej osoby (osoby towarzyszącej Dyrektorowi w szkoleniu) wynosi : 200zł

Wszelkie szczegóły dotyczące działalności Forum wraz z załącznikami znajdziecie Państwo na naszej stronie internetowej https://frdl.kielce.pl/ w zakładce Fora -> Forum Dyrektorów Instytucji Kultury

Forum Dyrektorów Instytucji Kultury Województwa Świętokrzyskiego zrzesza obec­nie blisko 30 osób

W razie pytań proszę o kontakt telefoniczny na numer telefonu: 41 344 66 30 wew. 23 lub mailowy na adres: centrum@frdl.kielce.pl

Zachę­camy do udzi­ału w pra­cach Forum!