1. Analiza obowiązujących (zaktualizowanych/planowanych) przepisów prawnych:
• aktualizacja przepisów prawa oświatowego dot. konkursu na stanowisko dyrektora,
• obowiązujące zmiany w wymaganiach wobec kandydatów na stanowisko dyrektorów, wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze w samorządowych placówkach oświatowych,
• wybór dyrektora w trybie konkursowym oraz możliwość powierzenia stanowiska dyrektora/pełnienia obowiązków dyrektora poza konkursem,
• aktualizacja oceny pracy w trybie obowiązujących i planowanych zmian prawnych,
• wzmocnienie opiniotwórczej roli związków zawodowych w wyborze dyrektora
2. Konkurs na stanowisko dyrektora przedszkola, szkoły podstawowej, zespołu szkół, szkoły ponadpodstawowej, placówki oświatowej:
• w jakim terminie zaplanować ogłoszenie i przeprowadzenie postępowania konkursowego?
• jak przebiega system wyznaczenia, zgłaszania i powiadamiania członków komisji konkursowej?
• w jakiej postaci jest przyjmowana dokumentacja kandydatów na stanowisko dyrektora?
ogłoszenie o konkursie - wzór zarządzenia wójta/ burmistrza/uchwały zarządu powiatu,
doprecyzowanie wymaganej treści w ogłoszeniu o konkursie, informacji o sposobie organizacji konkursu,
informacja o sposobie dostarczenia dokumentacji konkursowej przez kandydatów, w tym ustawowy wymóg dokumentacji w formie elektronicznej oraz zastosowanie e- doręczeń,
zawiadomienie wymaganych instytucji i organizacji o imiennym wyznaczeniu członków do pracy w komisji konkursowej,
wymagania/zmiany prawne w zakresie powołania członków komisji konkursowej - przykłady obowiązujących zmian w doręczeniach i obiegu dokumentów, uwierzytelnienie elektronicznej korespondencji – wzory,
wyznaczenie członków komisji z ramienia jst, stosownie do aktualizowanych zmian prawnych,
zarządzenie dotyczące zatwierdzenia składu imiennego komisji konkursowej z uwzględnieniem ochrony danych osobowych - przykład zarządzenia,
związki zawodowe w składzie komisji konkursowej – powołanie do składu komisji konkursowej zgodnie z wdrażanymi zmianami prawa,
analiza formalna dokumentacji złożonej przez kandydatów - uchwała dopuszczająca kandydata lub uchwała w sprawie odmowy dopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego- wzory,
zadania i czynności przewodniczącego komisji konkursowej (przykład procedury, kolejność czynności prac komisji konkursowej, zakres odpowiedzialności, przykładowy wzór protokołu z przebiegu prac komisji konkursowej).
3. Czynności przewodniczącego komisji konkursowej po zakończeniu obrad komisji:
• jaki jest zakres czynności i zadań przewodniczącego komisji konkursowej?
• na co należy zwrócić uwagę podczas przebiegu postępowania konkursowego?
• jakie wzory pism/dokumentów należy przygotować przed rozpoczęciem konkursu?
powiadomienie organu wykonawczego jst o wyniku postępowania konkursowego,
przekazanie dokumentacji postępowania konkursowego,
uwzględnienie wymaganego czasu na zgłaszanie zastrzeżeń i wgląd kandydatów do dokumentacji z przebiegu postępowania konkursowego,
przygotowanie dokumentacji związanej z rozstrzygnięciem konkursu na stanowisko dyrektora lub dokumentacji, wynikającej z nierozstrzygnięcia konkursu - przykłady dokumentów.
4. Zatwierdzenie wyników konkursu przez organ prowadzący:
• w jakim czasie należy przekazać organowi wykonawczemu dokumentację po przeprowadzonym konkursie?
• wzór zarządzenia wójta, burmistrza, prezydenta/ uchwały zarządu powiatu,
• powierzenie stanowiska dyrektora - wzór zarządzenia wójta, burmistrza, prezydenta/uchwały zarządu powiatu.
5. Unieważnienie konkursu:
• uzasadnienie, wzór zarządzenia/ uchwały zarządu powiatu,
• ponowne ogłoszenie konkursu,
• alternatywa powierzenia stanowiska dyrektora na czas określony, w tym na czas nie dłuższy niż 10 miesięcy.
6. Czynności organu prowadzącego podejmowane w związku z powierzeniem stanowiska dyrektora w trybie pozakonkursowym:
• przepisy wynikające z wymogów ustawy Prawo oświatowe
• zmiany w zakresie powierzania i odwoływania dyrektora.
7. Archiwizowanie akt sprawy - wzory pism.
8. Wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora szkoły lub placówki, w tym zakres zadań organu prowadzącego- przykłady dokumentów.
9. Dyskusja, odpowiedzi na pytania.