• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Dostępność działań edukacyjnych w instytucji kultury

online
Program i karta zgłoszenia

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Nie tak dawno w życie weszła przepisy o dostępności, w związku z tym proponujemy państwu szkolenie, które rozwiąże najważniejsze problemy związane z zapewnieniem dostępności w Instytucjach Kultury.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponowane szkolenie jest skierowane do pracowników instytucji kultury, zajmujących się obszarami dostępności oraz osób odpowiadających za ofertę edukacyjną. Podczas zajęć:
• Omówimy trudności, jakich mogą doświadczać osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności w dostępie do oferty edukacyjnej i kulturalnej.
• Przeanalizujemy zasady tworzenia dostępnych wydarzeń i działań edukacyjnych, sposoby znoszenia barier w obszarze architektonicznym oraz informacyjno-komunikacyjnym.
• Przedstawimy praktyczne rozwiązania, wspierające dostępność dla poszczególnych grup odbiorców, które okazać się przydatne w codziennej pracy animatora, edukatora, koordynatora dostępności, pracownika obsługi klienta IK.
Szczególny nacisk położony zostanie na omówienie zasad komunikacji z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, osobami w kryzysie zdrowia psychicznego, osobami w spektrum autyzmu oraz innymi rodzajami neuroróżnorodności.
Ostatni punkt szkolenia będzie miał formę warsztatową – wspólnie wypracujemy „kodeks dobrych praktyk działań edukacyjnych w instytucjach kultury”, który może zostać praktycznym i syntetycznym poradnikiem, mówiącym o tym, jak wdrażać działania dostępnościowe w IK.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Podniesienie wiedzy na temat ustawowych wymagań związanych z dostępnością w działalności edukacyjnej i kulturalnej.
• Zapoznanie się z modelem zapewniania dostępności oferty instytucji kultury dla osób ze szczególnymi potrzebami.
• Poznanie jak organizować i prowadzić projekty animacyjne, edukacyjne dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.
• Zapoznanie się z dobrymi rozwiązaniami w przygotowaniu dostępnych wydarzeń, materiałów edukacyjnych i promocyjnych.
• Zapoznanie się zasadami kontaktu i sposobami znoszenia barier dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
• Wymiana dobrych praktyk miedzy uczestnikami i instytucjami w zakresie dostępności w IK.
• Nabycie praktycznych umiejętności w zakresie tworzenia dostępnych wydarzeń kulturalnych i działań edukacyjnych.

zwiń
rozwiń
Program

1. Kim jest odbiorca działań edukacyjnych?
• Osoby ze szczególnymi potrzebami jako odbiorcy dostępności w instytucjach kultury – bariery, trudności jakich doświadczają w kontakcie z instytucją.
• Zasady komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami w kontekście włączania w działania edukacyjne i kulturalne – m. in. osoby z niepełnosprawnościami ruchowymi, niepełnosprawnościami wzroku i słuchu, niepełnosprawnością intelektualną, osoby w kryzysie zdrowia psychicznego, osoby w spektrum autyzmu.
• Sposoby wsparcia i aktywizacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności i szczególnych potrzeb.
• Omówienie sytuacji trudnych – jak nie zachowywać się w obecności osób z różnymi niepełnosprawnościami, sytuacje udzielenia pomocy, reagowanie w sytuacjach zaskakujących.
2. Od teorii do praktyki – model dostępnych działań edukacyjnej w instytucji kultury:
• Dostępność architektoniczna w przestrzeniach edukacyjnych i wystawienniczych.
• Zapewnianie dostępności w budynkach zabytkowych.
• Dostępność informacyjno-komunikacyjna w prowadzonych działaniach edukacyjnych – pętle indukcyjne, tłumacz PJM, audiodeskrypcja, napisy na żywo, komunikacja alternatywna i wspomagająca itd.
• Wykorzystanie technologii i narzędzi wspomagających, urządzenia i sprzęt zwiększające dostępność placówki dla osób ze szczególnymi potrzebami.
• Dostępność materiałów edukacyjnych, warsztatowych i promocyjnych – ETR, opisy alternatywne, dostępność cyfrowa.
• Tworzenie dostępnych wydarzeń – najważniejsze wytyczne.
• Trudności we wdrażaniu dostępności w instytucjach kultury.
• Dobre praktyki w działaniach instytucji kultury, przykłady funkcjonujących rozwiązań.
3. Część warsztatowa:
• Budowanie oferty edukacyjno-animacyjnej dla osób ze szczególnymi potrzebami.
• Promocja działań instytucji kultury wśród osób z niepełnosprawnościami.
• Włączanie środowiska osób z niepełnosprawnościami w aktywności, ewaluacja działań.
• Kodeks dobrych praktyk w instytucji kultury – praca grupowa.
4. Podsumowanie. Dyskusja.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Koordynatorzy dostępności w instytucjach kultury, edukatorzy, animatorzy oraz instruktorzy zajęć, osoby zajmujące się bezpośrednią obsługą klienta w instytucji kultury.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekspert ds. dostępności, Trener, Audytor. Długoletni Członek Zarządu i Dyrektor Agencji Zatrudnienia Fundacji Aktywizacja. Posiada 16-letnie doświadczenie w pracy w organizacjach pozarządowych zajmujących się aktywizacją osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi szkolenia dla Koordynatorów dostępności w instytucjach publicznych, przeprowadza audyty dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Posiada doświadczenie w prowadzeniu szkoleń oraz warsztatów dla różnych grup odbiorców: osób z niepełnosprawnościami, pracowników administracji publicznej, organizacji pozarządowych, instytucji kultury. Współpracuje z pracodawcami w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych, wdrażania systemów zatrudnienia, adaptacji i przystosowywania miejsc pracy, zarządzania różnorodnością. Jest współautorem ekspertyzy „Dobre praktyki w zakresie wspierania osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności jako odbiorców działań instytucji kultury”.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 389 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 16 sierpnia 2023 r.