Część I. Źródła informacji na temat zarządzania ryzykiem - omówienie.
1. Podstawy zarządzania ryzykiem - terminologia, w tym: ryzyko, zarządzanie ryzykiem, istotność ryzyka, akceptowalny poziom ryzyka, (AIRMIC, COSO)
2. Wymagania normy ISO 9001:2015 dla zarządzania ryzykiem, w tym: planowanie i wdrażanie działań oparte na ryzyku, zagrożenia i szanse, szacowanie ryzyka i szans
3. Ogólne założenia normy ISO 27001:2017 dla zarządzania ryzykiem w tym wytyczne dotyczące szacowania i postępowania z ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji, omówienie 11 obszarów wpływających na bezpieczeństwo informacji:
4. Proces zarządzania ryzykiem – struktura procesu w ujęciu ISO 31000. Omówienie szczegółowych regulacji dot. poszczególnych etapów cyklu życia procesu zarządzania ryzykiem
5. Wymagania systemu kontroli zarządczej dla zarządzania ryzykiem, standardy i wytyczne MF. Omówienie struktury zarządzania ryzykiem, określenie misji, celów i zadań oraz monitorowanie ich realizacji.
6. Elementy systemu zarządzanie ryzykiem: środowisko działania organizacji, ustalenie misji/celów/zadań oraz etapy procesu zarządzania ryzykiem - identyfikacja, analiza, ocena, reakcja, monitorowanie. Omówienie kontekstu działania organizacji.
Część II. Praktyczne zarządzanie ryzykiem.
1. Etap I - identyfikacja ryzyka. Metody identyfikacji ryzyka (dla zagrożenia i szans). Omówienie metod - burza mózgów, kwestionariusze, bazy danych i rejestry incydentów, metoda fiszki, diagram Ishikawy, analiza dokumentacji organizacji, zadań, analiza SWOT, analiza wariantów, badanie „horyzontu”, audyty i inspekcje.
2. Etap II - analiza ryzyka. Omówienie sposobu opisu ryzyka oraz ustalenia przyczyn powstanie ryzyka, stosowanych zabezpieczeń/mechanizmów kontroli w odniesieniu do konkretnego ryzyka. Rodzaje i charakter ryzyk oraz kategoryzacji ryzyka, ustalenie wag ryzyka (skali) oraz przeprowadzenie oceny punktowej ryzyka, wyliczenie prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka - sposób oceny i wskazanie skutków jakie może wywołać ryzyko - podanie możliwych rodzaje skutków/wpływu/oddziaływania. Ustalenie wartości ryzyka - WRN -ryzyko brutto, WRR-ryzyko netto.
3. Etap III - ocena ryzyka. Wyznaczenie apetytu na ryzyko, omówienie sposobu ustalania progu dla ryzyka - nieistotne, istotne, nieakceptowalne, hierarchizacja ryzyka, rejestr ryzyka - mapa/macierz ryzyka.
4. Etap IV - reakcja na ryzyko – omówienie różnych strategii postępowania - unikanie ryzyka (eliminacja), transfer, redukcja w tym zastosowanie odpowiednich mechanizmów kontrolnych - kontrole, plany awaryjne z uwzględnieniem analizy koszt-korzyść, tolerancja, wykorzystanie możliwości, w tym tworzenie planów postępowania z ryzykiem (przykłady).
5. Etap V - monitorowanie i przegląd ryzyk. Komunikacja, raportowanie i dokumentowanie systemu, minimalne wymagania.
6. Role w procesie zarządzania ryzykiem. Przykładowa struktura zadań i odpowiedzialności w procesie zarządzania ryzykiem - najwyższe kierownictwo, kierownicy operacyjni, średni szczebel, komórka ds. ryzyka/zespół ds. ryzyka/ koordynator właściciele ryzyk, kontrola i audyt, pracownicy.
7. System oceny zarządzania ryzykiem EFQM – doskonalenie systemu.
Audyt, kontrola, zarządcze