1. Zasady udzielania zamówień publicznych w projektach unijnych.
2. Zasady szacowania wartości zamówienia publicznego w nowej ustawie Prawo zamówień publicznych:
• Definiowanie tzw. „zamówień podobnych” na podstawie tożsamości przedmiotowej, czasowej oraz podmiotowej.
• Nowe zasady dot. badania tożsamość przedmiotowej w zakresie dostaw i usług.
• Tożsamość przedmiotowa w zakresie robót budowlanych w kontekście definicji obiektu budowlanego w świetle orzecznictwa TSUE, sądów administracyjnych oraz wyników kontroli.
• Szacowanie zamówień nieprzewidzianych (czym jest obiektywna nieprzewidywalność, nowa okoliczność nieznana w momencie wszczęcia postępowania, jak traktować zakupy planowane, ale których docelowego zakresu zamawiający nie może określić – mimo że są określone w projekcie).
• Udzielania zamówienia publicznego w częściach w orzecznictwie i wynikach kontroli. Uprawniony oraz niedopuszczalny podział zamówienia na części.
• Postępowanie z możliwością składania ofert częściowych.
• Agregowanie (łączenie) przedmiotu zamówienia w kontekście ryzyka ograniczenia konkurencji.
• Prawo opcji.
• Szacowanie wartości a źródła finansowania wydatków.
3. Procedury udzielania zamówień w projektach unijnych:
• „Nowa” baza konkurencyjności.
• Zasada konkurencyjności a zamówienia bagatelne w nowej ustawie Pzp.
• Zasada konkurencyjności - ścieżka postępowania.
• Rozeznanie rynku.
• Najważniejsze aspekty nowego Prawa zamówień publicznych w zakresie zamówień udzielanych w projektach unijnych.
4. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego oraz realizacja zamówienia w dobie pandemii:
• Zmiana zakresu zamówienia po wszczęciu postępowania.
• Zmiana umowy o zamówienie publiczne – definicja zmiany istotnej i nieistotnej.
• Zmiana umowy w zakresie przedmiotowym.
• Zmiana terminu realizacji zamówienia publicznego.
• Niewykonanie umowy, odstąpienie, wypowiedzenie umowy lub części umowy – skutki dla projektu.
5. Obszary szczególnego ryzyka w zamówieniach „projektowych”:
• Termin i miejsce składania ofert - konsekwencje braku precyzji.
• Otwarcie ofert, z uwzględnieniem problemów komunikacyjnych z wykonawcami.
• Jak zapewnić jednoznaczny i wyczerpujący opis przedmiotu zamówienia – skutki zaniechań.
• Jak uniknąć dyskryminującego opis przedmiotu zamówienia – kiedy użycie znaku towarowego jest dopuszczalne.
• Zasady dotyczące „równoważności” przy opisie przedmiotu zamówienia.
• Kryteria oceny ofert - związek kryteriów z przedmiotem zamówienia.
• Oferta w zamówieniach publicznych - czy formularz ofertowy to oferta?
• Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego – jak poprawnie interpretować przesłanki.
• Kiedy dopuszczalna jest zmiana umowy i w jakim zakresie.
6. Skutki naruszenia przepisów i zasad dot. zamówień publicznych:
• Definicja błędu i nieprawidłowości – w kontekście prawa unijnego.
• Czy każdy błąd (niezgodność) w zamówieniu skutkuje korektą finansową.
• Skutki w odniesieniu do zasad kwalifikowania wydatków.
• Błędy i nieprawidłowości w zamówieniach publicznych a naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Zamówienia publiczne