• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Praktyka w organizacji pracy biura rady

Miejsce
Internet
Termin
29 stycznia 2025
Czas trwania
09:00 - 14:30
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniu do 10.01.2025 r. promocyjna cena szkolenia wynosi 409 zł netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponowane szkolenie to nie tylko szczegółowe przedstawienie procesów związanych z pracą biura rady, ale to przede wszystkim wskazanie wielu praktycznych przykładów sposobów postępowania gotowych do wdrożenia w każdej jednostce. Podczas zajęć:

  • Przeanalizujemy zadania biura rady, opierając się na istotnych aktach prawnych, takich jak Kodeks postępowania administracyjnego, ustawa o samorządzie gminnym/powiatowym, regulamin organizacyjny oraz ustawy dotyczące petycji.
  • Omówimy kwestie związane z terminami, porządkiem obrad, lokalizacją spotkań oraz dostarczaniem dokumentów radnym.
  • Przyjrzymy się roli mieszkańców w sesjach rady w kontekście przepisów RODO oraz sytuacjom, w których radny może naruszać te przepisy.
  • Zwrócimy uwagę na kontrowersyjny temat uchwały dotyczącej diet dla radnych oraz konieczności jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa.
  • Przeanalizujemy dyplomatyczną rolę pracownika biura rady i zaprezentujemy, jak zbudować profesjonalną współpracę z prezydium rady, innymi radnymi oraz komisjami stałymi.
  • Przedyskutujemy zagadnienia związane z interpelacjami, zapytaniami oraz dostępem do dokumentów na wniosek radnych.

Zajęcia poprowadzi praktyk bardzo wysoko oceniany przez Uczestników. Przykładowe opinie to „Profesjonalista!”, „Bardzo profesjonalne szkolenie – dziękuję”, „Bardzo merytoryczny prowadzący. Wyczerpująco i konkretnie odpowiadał Pan na pytania. Intersująco, płynnie prowadzone szkolenie, dużo przykładów z codziennej pracy - to fajne”.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

· Zapoznasz się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z pracą w Biurze Rady oraz otrzymasz kluczowe wskazówki, które pomogą we sprawnym funkcjonowaniu biura.
· Zdobędziesz praktyczną wiedzę i umiejętności w zakresie przygotowania i organizacji posiedzeń komisji stałych oraz sesji Rady.
· Dowiesz się, czy też otrzymasz odpowiedzi na pytania w zakresie:
- Jaka jest prawidłowa kwalifikacja i podział dokumentów biura rady?
- Jak prawidłowo transmitować i nagrywać oraz dokumentować posiedzenia?
- Udział mieszkańców w posiedzeniach a RODO?
- Jakie dane podlegają anonimizacji?
- Co należy i w jakim czasie publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej?
- Radny, który nie przestrzega RODO – streaming a nagranie z posiedzenia?
- Streaming sesji przez YouTube – czy to legalne?
- Napisy do nagrań z sesji Rady w ciągu 14 dni – ułatwienia dla osób o szczególnych potrzebach czy kolejny problem dla JST?
- Absolutorium vs wotum zaufania – czy są ze sobą ściśle połączone?
- Czy pracownik biura rady może przygotować treść normatywną uchwały?
- Jak dobrze, krótko i zwięźle napisać protokół? Techniki i darmowe pomoce.
- Czy elektroniczny obieg dokumentów rzeczywiście ułatwia pracę? Dlaczego poprawne rejestrowanie spraw wg JRWA jest istotne?
- Informacja międzysesyjna Przewodniczącego Rady, odczytywanie porządku obrad – czy to konieczne?
- Elektroniczne podpisywanie uchwał. Czy da się definitywnie zamknąć temat sesji tego samego dnia?
- Autopoprawki a poprawki do uchwał – jak poprawnie je przyjmować?
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Omówienie podstawowych i istotnych zagadnień w obecnej kadencji organu uchwałodawczego i wykonawczego:
• Radni a pracownicy biura rady.
• IX kadencja – czym różni się od pozostałych?
• Czy pracownika biura rady może być pracownikiem „od wielu zadań”?
• Czynniki mające wpływ na pracę biura rady.
• ABC pracownika biura rady – niezbędne akty prawne.
a. Skuteczna organizacja pracy. Praktyczne porady i wskazówki.
b. Czy biuro rady powinien ogarniać tylko jeden pracownik? – odniesienie do innych samorządów.
2. Podstawy działania samorządu gminnego/powiatowego: 
• Radny – kim jest, czym się zajmuje, status prawny, kluby radnych, ilu radnych zasiada w radzie?
• Prawa, ochrona i ograniczenia radnego – szerokie omówienie wraz z interpretacją zagadnień.
• Diety radnych (liczbowe i procentowe) + przykładowe uchwały. Czy uchwała w sprawie diet dla radnych jest aktem prawa miejscowego?
3. Posiedzenia organu uchwałodawczego:
• Przygotowanie posiedzeń komisji – krok po kroku.
• Przygotowanie sesji – krok po kroku.
4. Publikacja dokumentów na stronie Biuletynu Informacji Publicznej:
• Jakie dokumenty powinny się tam znaleźć?
• Publikacja w zgodzie z ustawą o dostępności.
• Terminy publikacji.
• Anonimizacja danych.
• Wzory.
• Publikacja dokumentów biura w social mediach - czy to korzystne?

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie dedykowane dla pracowników Biura Rady na szczeblu gminnym i powiatowym oraz osób, którzy ich zastępują.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Samorządowiec, radny jednej z Dolnośląskich gmin, opiekun Młodzieżowej Rady i współtwórca utworzenia Rady Seniorów. Jako były radny Młodzieżowej Rady, kierownik, wychowawca wypoczynku, animator czasu wolnego, a także osoba odpowiedzialna za wdrażanie polityki senioralnej, posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z młodzieżą i seniorami, a także kilkuletnie doświadczenie w zakresie prowadzenia Biura Rady Gminy i skutecznej współpracy z radnymi. Członek zespołu ds. dostępności i współpracy z organizacjami pozarządowymi.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Milena Dudek
Kierownik Ośrodka Kształcenia Samorządu Terytorialnego im. Waleriana Pańki we Wrocławiu
tel. 507 450 179
milena.dudek@okst.pl
Katarzyna Nowak
Kierownik działu sprzedaży
tel. 32 253 63 77
katarzyna.nowak@okst.pl
Anna Rawza
Specjalista ds. sprzedaży
tel. 32 253 84 09
anna.rawza@okst.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Przy zgłoszeniu do 10.01.2025 r. promocyjna cena szkolenia wynosi 409 zł netto/os.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 24 stycznia 2025 r.