1. Związek zadań oświatowych realizowanych w szkołach i przedszkolach z modelem ich finansowania – co możemy zaplanować, a jak zarządzać organizacją zadań oświatowych, których nie można zaplanować?
2. Model bieżącego porównywania realizowanych zadań oświatowych z pozyskaną subwencją oświatową. Praca nad zdolnością pozyskania dodatkowej subwencji oświatowej w trybie podziału rezerwy oświatowej.
3. Strategia działania JST w procesie zatwierdzania arkusza organizacyjnego szkół:
• Decyzje w zakresie liczebności oddziałów szkolnych i przedszkolnych - skutki finansowe realizacji zajęć w podziale na grupy, których można uniknąć.
• Decyzje w sprawie zasad wprowadzania do arkusza organizacyjnego liczby obowiązkowych godzin do dyspozycji dyrektora w cyklu edukacyjnym.
• Refleksja nad zasadami organizacji fakultatywnych zadań oświatowych.
4. Strategia działania JST w procesie zatwierdzania arkuszy organizacyjnych placówek wychowania przedszkolnego:
• Decyzja w zakresie organizacji form wychowania przedszkolnego (przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, inne formy wychowania przedszkolnego).
• Decyzja w sprawie czasu pracy przedszkola i liczby godzin pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
• Decyzja w sprawie przydziału nauczyciela opiekującego się oddziałem przedszkolnym.
• Jak organizacja wychowania przedszkolnego w JST wpływa na wysokość dotacji dla placówek wychowania przedszkolnego prowadzonych przez podmioty inne niż JST?
5. Organizacja kształcenia specjalnego i jego finansowania:
• Wybór formy organizacji kształcenia specjalnego - analiza porównawcza pod względem organizacyjnym i finansowym kształcenia specjalnego realizowanego w formie oddziałów integracyjnych, oddziałów specjalnych i edukacji włączającej.
• Elastyczny model wsparcia ucznia objętego kształceniem specjalnym - przykłady efektywnych i nieefektywnych modeli wsparcia.
6. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i jej finansowanie:
• Organizacja pracy nauczycieli zatrudnionych na stanowiskach specjalistów: pedagog, psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, pedagog specjalny; elastyczny podział zadań.
• Elastyczny model organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej - przykłady efektywnych i nieefektywnych modeli wsparcia.
7. Cztery formy indywidualizacji kształcenia. Co trzeba wiedzieć o ich organizacji i finansowaniu?
8. Organizacja biblioteki szkolnej i świetlicy szkolnej - przykłady efektywnych i nieefektywnych modeli organizacji.
9. Przydział zajęć nauczycielom w arkuszu organizacyjnym:
• Stanowisko pracy nauczyciela (umowa o pracę, akt mianowania) podstawą przydziału godzin w zakresie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć.
• Przydział godzin ponadwymiarowych nauczycielom a wysokość subwencji oświatowej- czy koniecznie wiosną w arkuszu organizacyjnym?
• Zawiłości polityki kadrowej w zakresie godzin ponadwymiarowych.
10. Kompetencje organu prowadzącego w procesie zatwierdzania arkusza organizacyjnego:
• W jakim trybie organ prowadzący ma prawo do ustalenia standardów zatwierdzania arkusza organizacyjnego?
• W jakich sytuacjach organ prowadzący ma prawo zlecić dyrektorowi korektę arkusza organizacyjnego przed jego zatwierdzeniem?
• Czy kurator oświaty ma prawo zobowiązać organ prowadzący do zmian w arkuszu organizacyjnym.
Oświata