• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Możliwości optymalizacji wydatków oświatowych w nowym systemie finansowania oświaty. Co zrobić, żeby było taniej?

Miejsce
Internet
Termin
19 grudnia 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
439 zł
Ważne informacje o szkoleniu

Zmiany przepisów prawnych w zakresie finansowania oświaty, malejąca liczba urodzeń, a co za tym idzie liczba uczniów w oddziałach klasowych, sprawiają, że coraz trudniej zbilansować wydatki na oświatę. Doświadczenia wielu samorządów pokazują, że koszty rosną, często niewspółmiernie do naliczonych potrzeb oświatowych i subwencji. Proponowane szkolenie umożliwi zdobycie wiedzy z obszaru optymalizacji wydatków oświatowych zarówno na poziomie samorządu jak i pojedynczej szkoły/placówki oświatowej w nowym systemie finansowania oświaty.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Poznanie zasad związanych z finansowaniem zadań oświatowych w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez samorząd, a także w stosunku do naliczonych potrzeb oświatowych.
  • Zrozumienie przyczyny otrzymania potrzeb oświatowych o określonej wysokości.
  • Wskazanie zależności pomiędzy arkuszem organizacji, wydatkami szkoły a potrzebami oświatowymi:
  • na jakie wydatki w szkole otrzymują Państwo potrzeby oświatowe/subwencję oświatową,
  • jakie dane wpływają na jej wysokość: zadania, które są dobrze finansowane z budżetu państwa i te, które wymagają dodatkowo dużych nakładów finansowych ze strony samorządu
zwiń
rozwiń
Program


1. Nowe zasady finansowania samorządów od 2025 r.
2. Likwidacja subwencji oświatowej. Likwidacja dotacji przedszkolnej.
3. Subwencja wg nowych zasad dla jednych, brak subwencji dla drugich.
4. Nowa rezerwa subwencji.
5. Podział potrzeb oświatowych. Główne założenia na 2025 r. i lata kolejne.
6. Środki na orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wg nowych zasad.
7. Przeznaczanie środków na kształcenie specjalne w nowym systemie finansowania.
8. Ponowne przeliczenie potrzeb oświatowych po skończonym 2025 r., w tym w zakresie orzeczeń.
9. Arkusz organizacji a wydatki szkoły i wysokość potrzeb oświatowych – zależności:

  • na jakie wydatki naliczone będą potrzeby oświatowe?
  • jakie dane wpływają na ich wysokość?
  • jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach potrzeb oświatowych/subwencji?
zwiń
rozwiń
Adresaci

Wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, skarbnicy jst, sekretarze jst, dyrektorzy i pracownicy wydziałów oświaty jednostek samorządu terytorialnego, ZEAS-ów, CUW-ów, dyrektorzy samorządowych szkół, przedszkoli i placówek oświatowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Przez 6 lat był pracownikiem Ministerstwa Finansów, następnie przez 9 lat pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W MEN na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Autor m. in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, nowelizacji ustawy o SIO, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.