• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Praktyczne problemy spółdzielni mieszkaniowych i zarządców nieruchomości w zakresie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Proponujemy Państwu szkolenie z gospodarowania odpadami komunalnymi. Podczas szkolenia przedstawimy m.in. najnowsze zmiany przepisów oraz zadania spółdzielni związane z gospodarką odpadową.

Ważne informacje o szkoleniu

Kolejne nowelizacje ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach powodują nowe problemy związane z opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi, z którymi borykają się nie tylko samorządy, ale również zarządcy nieruchomości. Mimo upływu lat nadal mamy kłopot ze zdefiniowaniem pojęcia „właściciel nieruchomości”, czy nawet samej „nieruchomości”. Wiele samorządów weryfikuje obowiązującą na ich terenie metodę obliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i zastanawia się nad nową, jej ulepszoną wersją. Pierwsze gminy decydują się nawet na mix metod, tak aby uszczelnić system i uniknąć podwyżek opłat. Kolejnym problemem są masowe podwyżki opłat a szczególnie ryzyko opłaty podwyższonej za brak segregacji odpadów (odpowiedzialność zbiorowa). W związku z powyższymi trudnościami proponujemy Państwu zajęcia, które pomogą jak najlepiej zorganizować gospodarkę odpadami w zasobach mieszkaniowych i uniknąć pułapek związanych z opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zwrócimy uwagę na najważniejsze kwestie związane ze składaniem deklaracji, aby wyeliminować ewentualne błędy w tym zakresie, jak np. niewłaściwe pełnomocnictwo.
  • Omówimy konsekwencje złożenia deklaracji z błędnymi danymi.
  • Odpowiemy na pytanie: czy da się odzyskać pieniądze z „zawyżonej” deklaracji?
  • Szczególną uwagę poświęcimy opłacie podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, czyli wskażemy jak skutecznie bronić się przed sankcją finansową.
zwiń
rozwiń
Program

1. Możliwość rozliczania indywidualnego w budynkach wielolokalowych.
2. Regulacje dotyczące deklaracji:
a. terminy składania deklaracji;
b. pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji (rozporządzenie ministra finansów w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw);
c. opłata skarbowa od pełnomocnictwa;
d. jak uzyskać dane niezbędne do ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
e. nieruchomości mieszane;
f. problem tzw. deklaracji „zerowej” kończącej naliczanie opłaty.
3. Konsekwencje zmiany stawki opłaty śmieciowej:
a. nowy element zawiadomienia o zmianie stawki;
b. zawiadomienie właściciela nieruchomości zamiast konieczności złożenia nowej deklaracji przez właścicieli nieruchomości;
c. skutki zmiany stawki opłaty śmieciowej dla wydanych wcześniej decyzji określających.
4. Konsekwencje zmiany metody ustalania opłaty śmieciowej.
5. Niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych:

a. stawka opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości;
b. obowiązki podmiotu odbierającego odpady komunalne (weryfikacja zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny);
c. postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi – jak się bronić?
6. Definicja właściciela nieruchomości:
a. jak definiować nieruchomość w rozumieniu ustawy?
b. kto musi składać deklarację?
c. czy można odwoływać się do pojęcia „właściciel części nieruchomości”?
d. dopuszczalność złożenie odrębnych deklaracji dla poszczególnych budynków lub ich części w przypadku nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi, jeżeli poszczególne budynki lub ich części posiadają przyporządkowane im oddzielne miejsca gromadzenia odpadów komunalnych.
7. Zaległość i nadpłata w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
a. konsekwencje uiszczenia opłaty śmieciowej po terminie płatności;
b. generalny zakaz składania deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny;
c. od kiedy obowiązuje zakaz składania deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny i jakiego okresu dotyczy?
d. odmowa wszczęcia postępowania w przypadku wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynikającą z decyzji określającej.
8. Postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – wskazówki praktyczne.
9. Kara za naruszenie obowiązków właścicieli nieruchomości (art. 10 u.c.p.g.)

 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy spółdzielni mieszkaniowych oraz zarządcy i administratorzy nieruchomości (w tym wspólnot mieszkaniowych), odpowiedzialni za gospodarkę odpadami komunalnymi.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Członek etatowy Samorządowego Kolegium Odwoławczego (w zakresie obowiązków m.in. nadzór nad egzekucją administracyjną, orzekanie w sprawach dotyczących odpadów, ochrony przyrody i środowiska, podatków, utrzymania czystości i porządku w gminach). Wykładowca prowadzący szkolenia na terenie całej Polski dla kadr urzędów administracji samorządowej i rządowej. Prowadził egzekucję administracyjną w Urzędzie Miasta Łodzi. Autor publikacji dotyczących egzekucji administracyjnej.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 349 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać na adres centrum@frdl.kielce.pl lub wypełnić powyższy formularz zgłoszenia do 22 kwietnia 2022 r.