• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Dotacje z budżetu JST podmiotowe, przedmiotowe i celowe w tym dotacje na pomoc między JST oraz powierzanie i przejmowanie zadań - udzielanie, rozliczanie, kontrola

online
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 3 września 2024 cena wynosi 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, dedykowane pracownikom zajmującym się współpracą z NGO oraz pracownikom służb finansowych JST, którego przedmiotem będą dotacje udzielane z budżetu samorządów organizacjom pozarządowym z uwzględnieniem dotacji dla OSP.

Ważne informacje o szkoleniu

Kompleksowo przeanalizujemy zagadnienia z zakresu dotacji celowych i przedmiotowych udzielanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Omówimy krok po kroku procedurę i tryby udzielania oraz rozliczania dotacji. Wskażemy czynności związane z kontrolą udzielonych dotacji, a także z podejmowaniem działań mających na celu zwrot do budżetu dotacji: niewykorzystanej, nienależnej, pobranej w nadmiernej wysokości oraz niezgodnie z przeznaczeniem. Przedstawimy również dotacje dla ochotniczych straży pożarnych udzielane na podstawie ustawy o ochotniczych strażach pożarnych czy ze środków pozyskanych z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków. Przeanalizujemy także zagadnienia związane z dotacjami celowymi na pomoc między jst oraz powierzanie i przyjmowanie zadań między jst. Przedstawiana tematyka zostanie omówiona w oparciu o aktualne przepisy prawa i orzecznictwo. Wszystko praktycznie i w oparciu o przykłady!

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Poznanie zasad udzielania dotacji podmiotowych, przedmiotowych i celowych udzielanych z budżetu JST oraz dotacji dla ochotniczych straży pożarnych i ze środków pozyskanych z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
• Zdobycie wiedzy jak prawidłowo przeprowadzić proces udzielenia i następnie rozliczenia przekazanej dotacji podmiotowej, przedmiotowej i celowej.
• Zdobycie wiedzy z zakresu dotacji celowymi na pomoc między jst oraz powierzanie i przyjmowanie zadań między jst.
• Poznanie czynności związanych z kontrolą udzielonych dotacji i działań mających na celu zwrot do budżetu dotacji: niewykorzystanej, nienależnej, pobranej w nadmiernej wysokości oraz niezgodnie z przeznaczeniem.
• Zapoznanie z najczęściej popełnianymi błędami i nieprawidłowości oraz z licznymi przykładami prawidłowych postępowań i dobrych praktyk w zakresie udzielania i kontroli dotacji z budżetu jst.
• Otrzymanie obszernych materiałów szkoleniowych w tym gotowych wzorów dokumentów obowiązujących w procesie dotacyjnym.
• Poznanie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania jak również wątpliwości z jakimi zmierzają się pracownicy jst w swojej codziennej pracy z dotacjami np.:
- Co to jest dotacja pobrana w nadmiernej wysokości, niewykorzystana, nienależna czy wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem?
- Rozstrzygnięcie wielu problemów interpretacyjnych występujących przy dotacjach.
- Poznanie zasad odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie dotacji

zwiń
rozwiń
Program

1. Dotacje podmiotowe:
• Definicja.
• Podstawa prawna udzielenia.
• Czy wymagana jest umowa?
• Czy należy je rozliczać?
• Dotacje podmiotowe dla instytucji kultury. Co kontrolować? Jak rozliczać?
• Wzór zarządzenia wójta, burmistrza itp. w sprawie rozliczania dotacji podmiotowych udzielanych przez jst instytucjom kultury.
2. Dotacje przedmiotowe:
• Definicja.
• Podstawa prawna udzielenia.
• Sposób kalkulacji.
• Wymagane dokumenty.
• Czy stosujemy wymagania art. 250 ustawy o finansach publicznych?
• Rozliczanie.
3. Dotacje celowe:
• Podstawa prawna.
• Wymagane dokumenty.
• Kiedy stosujemy unormowania art. 250 ustawy o finansach publicznych?
4. Dotacje dodatkowe zagadnienia:
• Odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
• Wyjaśnienie kiedy mamy do czynienia z: dotacją pobraną w nadmiernej wysokości, bez podstawy prawnej, niewykorzystaną, wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem.
5. Rozliczanie dotacji celowych na przykładzie dotacji udzielanych na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
• Umowa i jej postanowienia.
• Kontrola.
• Praktyczne przykłady rozliczania dotacji – z uwzględnieniem rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań:
- Odpowiedź na pytanie: Jeśli w rozliczeniu występują wydatki z przed umowy i po umowie to czy one oznaczają dotację pobraną w nadmiernej wysokości, niewykorzystaną czy wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem?
- Zwrot dotacji pobranej w nadmiernej wysokości i wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem.
- Zwrot dotacji w sytuacji niedozwolonego przesunięcia poszczególnych pozycji wydatków w stosunku do umowy.
- Zwrot dotacji w sytuacji zmniejszenia się udziału innych środków finansowych w stosunku do otrzymanej kwoty dotacji.
- Zwrotu dotacji w sytuacji zmniejszenia się udziału wkładu osobowego i wkładu rzeczowego w stosunku do otrzymanej kwoty dotacji.
- Rozliczanie dotacji wg rezultatów realizacji zadania publicznego.
6. „Małe dotacje” - ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
• Rodzaje zlecanych zadań.
• Procedura udzielania małej dotacji.
• Brak przekazania przez beneficjenta na realizację zadania publicznego w deklarowanej wysokości środków finansowych własnych, środków pochodzących z innych źródeł, wkładu osobowego lub rzeczowego – czy należy wtedy zwrócić całą dotację?
7. Dotacje dla ochotniczych straży pożarnych na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych:
• Jakie rodzaje dotacji można przekazywać dla OSP?
• Podstawa prawna.
• Zakres finansowania.
• Czy jest wymagana oddzielna uchwała organu stanowiącego?
• Ważne postanowienia umowy - czy stosujemy unormowania art. 250 czy art. 221 ustawy o finansach publicznych.
• Rozliczanie przykładowe dokumenty.
8. Dotacje celowe na promocje jst - podstawa prawna.
9. Dotacje dla żłobków prywatnych – wzór uchwały.
10. Dotacje udzielane przez jst na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska:
• Podstawa prawna.
• Podmioty mogące otrzymać dotacje.
• Wybrane postanowienia uchwał organów stanowiących jst na przykładzie dotacji na wymianę ogrzewania budynków – wzór uchwały organu stanowiącego.
• Wybrane postanowienia uchwał organów stanowiących jst na przykładzie dotacji dotyczącej „małej retencji – łapanie deszczówki” – wzór uchwały organu stanowiącego.
• Różne interpretacje odnośnie uregulowania sprawy kontroli przez jst wykorzystania dotacji przez beneficjentów.
11. Dotacje przekazywane przez jst dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
12. Dotacje celowe z przeznaczeniem na pomoc między jst oraz powierzenie i przyjęcie zadań.
• Pomoc między jst – przekazanie środków w formie dotacji celowej:
- Podstaw prawna.
- Na co zwrócić szczególną uwagę sporządzając umowę?
- Czy stosujemy unormowania art. 250 ustawy o finansach publicznych?
- Przykłady pomocy.
- Wzór uchwały organu stanowiącego.
• Powierzanie i przyjmowanie zadań między jst – przekazanie środków w formie dotacji celowej:
- Podstaw prawna.
- Porozumienie.
- Czy stosujemy unormowania art. 250 ustawy o finansach publicznych?
- Przykłady powierzania zadań.
- Wzór uchwały organu stanowiącego.
13. Dotacje celowe w oparciu o przepisy ustawy o sporcie:
• Podstawa i zakres dopuszczalnego finansowania.
• Tryb udzielania dotacji.
• Najczęstsze nieprawidłowości.
14. Udzielanie przez jst dotacji np. parafii ze środków pozyskanych z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków:
• Podstawa prawna z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
• Kto udziela dotacji - organ wykonawczy czy stanowiący?
• Wzór uchwały organu stanowiącego.
15. Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy jednostek, skarbnicy, główni księgowi jednostek, kierownicy wydziałów i pracownicy merytoryczni zajmujący się udzielaniem, rozliczaniem, kontrolą i zwrotem dotacji, pracownicy organizacji otrzymujących dotacje.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prowadzi szkolenia od 2003 roku. Wieloletni Naczelnik Wydziału Kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, wcześniej Główny Inspektor Wydziału Kontroli RIO, obecnie Zastępca Burmistrza. Autor artykułów, wykładowca i praktyk, specjalista z zakresu kontroli, finansów publicznych, budżetu zadaniowego i zamówień publicznych. Wykładowca Uniwersytecki, stale współpracuje z FRDL.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 3 września 2024 cena wynosi 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 11 września 2024 r.