• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zasady archiwizacji kopert dowodowych osób zmarłych w świetle wytycznych archiwów państwowych

Miejsce
Internet
Termin
28 stycznia 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
409/445 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Uwaga! Przy zgłoszeniach do dnia 14 stycznia 2025 r. obowiązuje cena 409 PLN netto/os

Ważne informacje o szkoleniu

• Większość wytworzonej w urzędach miast i gmin papierowej dokumentacji dowodów osobistych stanowi kategorię A; są to koperty założone do 1979 r. Część z nich to materiały archiwalne, które po przeprowadzeniu prac archiwizacyjnych powinny zostać niezwłocznie przekazane do zasobu archiwów państwowych. Fragment ww. zbioru będzie podlegał ocenie archiwów państwowych w czasie brakowania, kontroli lub będzie wymagać przeprowadzenia ekspertyzy archiwalnej.
• Zapraszamy Państwa na szkolenie z zakresu archiwizacji dokumentacji kopert dowodowych osób zmarłych, podczas którego omówimy zasady porządkowania akt zakończonych, zgodne z wykładnią archiwów państwowych. Prowadząca przedstawi prace porządkowe i czynności ewidencyjne, które należy przeprowadzić w odniesieniu do kopert dowodowych przechowywanych w komórkach ds. praw obywatelskich i archiwach zakładowych urzędów. Przybliży również wymogi archiwów państwowych oraz czynności, wykonywane w ramach sprawowanego nadzoru nad dokumentacją.
 

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Uzupełnienie wiedzy nt. wymogów archiwów państwowych w temacie postępowania z dokumentacją dowodów osobistych.
• Pozyskanie informacji nt. zasad ustalania kategorii archiwalnej i opisu archiwalnego kopert dowodowych.
• Nabycie umiejętności w zakresie przygotowania „akt dowodowych” do przekazywania do archiwów państwowych.
• Analiza wzorów opisu archiwalnego oraz środków ewidencyjnych wymaganych do opracowania tej dokumentacji.
• Uczestnicy szkolenia uzyskają m.in. odpowiedzi na pytania:
 - Kiedy i na jakich zasadach oddać koperty dowodów osobistych do archiwum państwowego?
 - Jak uporządkować akta dowodowe?
 - Kto odpowiada za przygotowanie dokumentacji dowodów osobistych do przekazania do archiwum zakładowego?

zwiń
rozwiń
Program

1. Charakterystyka kopert dowodów osobistych i przedstawienie ich zawartości.
2. Co to jest selekcja archiwalna i jak przeprowadzają ją archiwa państwowe w stosunku do akt obsługi dowodów osobistych (kontrole, ekspertyzy, brakowanie).
3. Wymogi i wytyczne archiwów państwowych przy opracowaniu kopert dowodowych.
4. Ustalanie chronologii kopert dowodowych (daty dokumentów, daty skrajne, daty załączników do wniosków, itp.).
5. Akta obsługi dowodów osobistych w jednolitym rzeczowym wykazie akt (klasyfikacja i kwalifikacja kopert dowodowych).
6. Omówienie etapów prac porządkowych:

  • wydzielenie kopert z dokumentacją osób zmarłych;
  • ustalenie chronologii kopert, by nadać im właściwą kategorię archiwalną (A, BE50, B10);
  • dobór prac porządkowych do właściwej kwalifikacji archiwalnej i ich przeprowadzenie;
  • opis teczki lub koperty dowodowej;
  • nadanie teczkom/kopertom układu (rzeczowo-chronologicznego, układ alfabetyczny, itp.);
  • sporządzanie spisów zdawczo-odbiorczych.

7. Opis archiwalny kopert/teczek/pudeł z aktami. Problemy: uszczegółowienia tytułu wg wytycznych archiwów państwowych i określenia dat skrajnych, wybór właściwego opakowania z tektury bezkwasowej lub zwykłej, zakup i opis pudeł, itp).
8. Środki ewidencyjne właściwe do przekazania kopert do archiwum zakładowego i archiwum państwowego (odrębne spisy zdawczo-odbiorcze odrębne dla kat. A, BE50 i B10, a także materiałów archiwalnych podlegających przekazaniu do archiwum państwowego).
9. Wstęp do procedury przekazywania materiałów archiwalnych do archiwum państwowego, pod kątem odpowiedzi na pytania: od czego zacząć? Jakie prace przeprowadzić? Jakie formularze wykorzystać? Jak skontaktować się z archiwum państwowym? Kto odpowiada za poszczególne etapy procedury?
10. Zagadnienia konserwacji i profilaktyki konserwatorskiej akt dowodowych.
11. Pytania od uczestników szkolenia.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów miast i gmin z komórek ds. ewidencji i obsługi dowodów osobistych, archiwiści zakładowi.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalista ds. zarządzania dokumentacją najnowszą, doktor nauk humanistycznych z zakresu archiwistyki, absolwentka Wydziału Humanistycznego UMCS w Lublinie i studiów menadżerskich EMBA, biegły sądowy, wieloletni pracownik administracji państwowej. Prowadziła: kontrole biurowości i archiwizowania dokumentacji w jednostkach państwowych i samorządowych; wykonała szereg ekspertyz dot. wartościowania akt decydując o okresie ich przechowywania; opiniowała wnioski o zniszczenie lub przejęcie akt do archiwum państwowego.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Aneta Panek
Specjalista ds szkoleń i konsultingu
tel. 41-344-66-30 wew. 32 / +48 730-696-423
aneta.panek@frdl.kielce.pl
Monika Dziedzic
Informacje dodatkowe

Cena: 445 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Przy zgłoszeniach do dnia 14 stycznia 2025 r. obowiązuje cena 409 PLN netto/os.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.kielce.pl do 22 stycznia 2025 r.