• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Prosty język w administracji publicznej

online
Program i karta zgłoszenia

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Zapraszamy na szkolenie z redagowania pism urzędowych, podczas którego zapoznają się Państwo m.in. z zasadami tworzenia dokumentów urzędowych prostym i dostępnym językiem.

Ważne informacje o szkoleniu

Upraszczanie języka bądź tak zwany Prosty Język w administracji to potrzeba nie tylko wynikająca z dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, ale przede wszystkim stylu życia w jakim przyszło nam funkcjonować „szybko, prosto i „do brzegu”. Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się jak efektywnie komunikować się z klientem zewnętrznym i wewnętrznym w organizacji. Prowadząca – wieloletni pracownik administracji publicznej, praktyk w prezentowanej dziedzinie, przedstawi wszystkie najważniejsze zagadnienia związane ze sprawnym i przejrzystym redagowaniem pism urzędowych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

W trakcie szkolenia uczestnicy:
• Poznają zasady prostego języka.
• Zrozumieją korzyści używania prostego języka w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.
• Poznają zasady upraszczania pism.
• Zdobędą umiejętność tworzenia krótkiego pisma, zgodne z zasadami prostego języka.
• Dowiedzą się jak odnajdywać w pismach struktury i wyrażenia niezgodne z prostym językiem i dowiedzą się, jak je zamieniać.

zwiń
rozwiń
Program

1. Co to jest prosty język?
• Rys historyczny.
• Współczesna administracja w Polsce, Europie I na świecie.
2. Czym jest standard prostego języka?
3. Jak prosty język zapewnia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami?
4. Jakie są elementy pism wymagające uproszczenia:

• Struktura i wygląd tekstu - wizualizacja, typografia: czyli forma tekstu umożliwiająca odbiorcy przyswojenie treści w jak największym stopniu, przy minimum wysiłku z jego strony.
• Treści – merytoryka: czyli to, o czym faktycznie jest tekst (przedmiot tekstu, właściwy dobór słownictwa.
• Frazowanie myśli: czyli to, jak zbudowane są zdania i jak bardzo skomplikowane gramatycznie.
• Relacje nadawczo-odbiorczych: czyli to, jak siebie wyraża nadawca, i jak w tekście traktuje odbiorcę, jakie ma intencje i jak je komunikuje.
5. Jak zmieni się wygląd naszych pism?
6. Jak projektować proste teksty pism urzędowych?
7. Metamorfozy tekstów urzędowych i techniki efektywnego pisania.
8. Przydatne źródła i narzędzia do budowania i sprawdzania prostego języka.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie skierowane jest do pracowników szczególnie szeroko pojętej administracji, którzy w swoich obowiązkach mają zarządzanie dokumentacją w jednostce, pracowników wydziałów organizacyjnych, a także do koordynatorów ds. dostępności.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomista, informatyk, coach, trener, nauczyciel akademicki. 33 lata praktyki w administracji rządowej i ponad 15 lat współpracy z administracją samorządową. Analityk biznesowy systemu klasy eZD, wdrożeniowiec. Ekspert dokumentowania zadań realizowanych w administracji. Od 15 lat - wdrażanie systemów zarządzania dokumentacją, szkolenia z elektronicznego obiegu i zarządzania dokumentami, w tym z obsługi systemów, tworzenia procedur związanych z obiegiem dokumentów w organizacji, instrukcji kancelaryjnej, archiwistyki, redagowania pism urzędowych, obsługi Platformy ePUAP, ochrony danych osobowych w tym polityk bezpieczeństwa oraz przeciwdziałania korupcji i zapobieganiu zjawiskom niepożądanym (w tym mobbing).

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 395 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 13 października 2023 r.