• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Wieloletnia prognoza finansowa oraz uchwała budżetowa na 2025 rok. Aspekty praktyczne

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

 

Proponujemy Państwu udział w szkoleniu, podczas którego przedstawimy problematykę dotyczącą opracowywania Wieloletnich Prognoz Finansowych i uchwał budżetowych na 2025 rok w świetle ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas zajęć omówimy m. in.

  • Rodzaje zadań i sposób ich ujęcia w budżecie i WPF.
  • Wyliczenia i planowanie nadwyżki budżetu z lat ubiegłych, wolnych środków, niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu.
  • Zasady zaciągania i spłaty zobowiązań dłużnych: kredytów, pożyczek, obligacji, zobowiązań, zaliczanych do kategorii kredytów i pożyczek, wynikających z umów leasingu, zakupów na raty itp.

Wykładowca, praktyk, wysoko oceniany za klarowny sposób przekazywanej wiedzy i duże doświadczenie, wskaże przykładowe rozwiązania w zakresie omawianych zagadnień, jak również najczęściej popełniane błędy przy sporządzaniu WPF i uchwał budżetowych. Przedstawi także projektowane zmiany w zakresie systemu dochodów jst i ich wpływa na uchwały budżetowe na 2025 r.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy z zakresu zasad przygotowania Wieloletniej Prognozy Finansowej i uchwały budżetowej.
  • Uzyskanie praktycznych wskazówek dotyczących sporządzania WPF i uchwały budżetowej.
  • Poznanie najnowszego orzecznictwa sądów administracyjnych i Regionalnych Izb Obrachunkowych w zakresie stwierdzanych nieprawidłowości dotyczących omawianych zagadnień, co przyczyni się do ich uniknięcia w bieżącej pracy.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Uchwała budżetowa na 2025 rok:
  • Procedura uchwalania budżetu.
  • Obligatoryjne i fakultatywne elementy uchwały budżetowej.
  • Rodzaje zadań jednostek samorządu terytorialnego, a ich sposób planowania i wykazania w uchwale budżetowej.
  • Rezerwy budżetowe – przykłady rozwiązań.
  • Szczególne zasady wykonywania budżetu.
  • Dokumenty, mające wpływ na przygotowanie projektu uchwały budżetowej:
    • uchwały dotyczące m. in. funduszu sołeckiego, zaciągania zobowiązań, trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, programu współpracy z organizacjami pożytku publicznego, dotacji udzielanych z budżetu jst,
    • fiszki, preumowy, umowy dotyczące zadań współfinansowanych ze środków europejskich, rządowych funduszy celowych.
  1. Wieloletnia Prognoza Finansowa od 2025 roku:
  • Metodologia prognozowania wielkości ujętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
  • Powiązanie Wieloletniej Prognozy Finansowej i uchwały budżetowej.
  • Przedsięwzięcia wieloletnie:
    • zakres przedsięwzięć wieloletnich,
    • wykaz przedsięwzięć wieloletnich jako załącznik do uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej.
  1. Środki pozostające na rachunku budżetu na dzień 31.12 w świetle art. 217 ustawy o finansach publicznych:
  • Definicja poszczególnych źródeł przychodów, określonych w art. 217 ustawy o finansach publicznych.
  • Przychody z tytułu środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych, związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu, określonymi w odrębnych ustawach oraz wynikających z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków a wydatki w roku budżetowym.
  • Planowanie w budżetach deficytowych i nadwyżkowych.
  • Określanie wartości przychodów, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 5-8.
  • Przeznaczenie środków, stanowiących przychody budżetu.
  1. Zrównoważenie części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
  2. Kompetencje organów jednostki samorządu terytorialnego do dokonywania zmian w uchwale budżetowej i Wieloletniej Prognozie Finansowej:
  • Zmiany w zakresie zadań inwestycyjnych i dotacji, udzielanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
  • Zmiany planu dochodów i wydatków w związku z otrzymywaniem dotacji z budżetu państwa.
  • Zmiany planu dochodów i wydatków w związku z otrzymywaniem dotacji z jednostek samorządu terytorialnego.
  • Zmiany planu dochodów i wydatków w związku z otrzymywaniem dotacji od innych jednostek sektora finansów publicznych.
  • Zmiany przedsięwzięć wieloletnich.
  • Wykorzystanie środków rezerwy ogólnej i rezerw celowych.
  1. Zaciąganie zobowiązań zaliczanych do długu publicznego:
  • Cel zaciągania zobowiązań dłużnych.
  • Określenie limitów w uchwale budżetowej.
  • Limity spłaty zobowiązań dłużnych m. in. kredytów, pożyczek, wykupu obligacji określone w art. 243 ustawy o finansach publicznych.
  • Możliwość wcześniejszej spłaty zaciągniętych kredytów czy pożyczek w świetle art. 243 ust. 3b ustawy o finansach publicznych.
  • Uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązań dłużnych.
  1. Upoważnienia w uchwale budżetowej i w uchwale w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej.
  2. Zobowiązania, zaciągane w związku z realizacją zadań współfinansowanych ze środków europejskich oraz zadań współfinansowanych z Programu Inwestycji Strategicznych – sposób przedstawienia w uchwale budżetowej, WPF i uchwale w sprawie zaciągania zobowiązań:
  • Wyprzedzającego finansowania projektów ze środków europejskich.
  • Zobowiązań dłużnych, zaciąganych na wkład krajowy do projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
  • Wyprzedzającego finansowania zadań realizowanych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
  1. Uchwały organów stanowiących dotyczące realizacji budżetu.
  2. Nowe obowiązki dla jednostek samorządu terytorialnego, wynikające z projektowanych ustaw – zadania własne i zlecone.
  3. Projektowane zmiany w zakresie systemu dochodów jednostek samorządu terytorialnego.
  4. Orzecznictwo sądów administracyjnych i RIO dotyczące omawianych zagadnień.
  5. Odpowiedzi na pytania uczestników.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy jst, skarbnicy i pracownicy wydziałów finansowych jednostek samorządu terytorialnego, osoby przygotowujące projekt budżetu, kontrolerzy wewnętrzni i audytorzy.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Wieloletni pracownik RIO w Kielcach, obecnie Z-ca Dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego, trener od wielu lat współpracująca z ośrodkami FRDL, Świętokrzyską Agencją Rozwoju Regionu, Wyższą Szkołą Administracji Publicznej w Kielcach, autorka wielu publikacji z zakresu finansów publicznych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 435 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.org.pl do 21 sierpnia 2024 r.