• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Mandaty karne, kary porządkowe oraz zryczałtowane wydatki postępowania sądowego. Rachunkowość, ulgi w spłacie i przedawnienia. Zmiany w egzekucji administracyjnej obowiązujące od 25 marca 2025 r.

Miejsce
Internet
Termin
13 stycznia 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
399/440 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniach do 30 grudnia 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będą mandaty karne i kary porządkowe w kontekście rachunkowości i egzekucji administracyjnej.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia w sposób kompleksowy przedstawimy problematykę skutecznej likwidacji zaległości z tytułu mandatów i kar porządkowych oraz procedurę dotyczącą dochodzenia zryczałtowanych wydatków postępowania sądowego przyznanych gminie w wyroku. Zaprezentujemy obowiązki straży miejskich i gminnych oraz urzędów gmin w zakresie rachunkowości, ulg w spłacie i egzekucji, a także przedawnienia mandatów karnych i kar porządkowych. Przeanalizujemy zmiany w egzekucji administracyjnej, w tym nowe wzory tytułów wykonawczych obowiązujące od 25 marca 2025 r. Omówimy także obowiązujące kryteria stosowania ulg w spłacie mandatów.

Zajęcia mają na celu dostarczyć i rozszerzyć wiedzę, jaka jest wymagana od każdego pracownika zajmującego się ewidencją księgową, poborem i kierowaniem do egzekucji administracyjnej należności z tytułu mandatów.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Poznanie obowiązków straży miejskich i gminnych oraz urzędów gmin w zakresie rachunkowości, ulg w spłacie i egzekucji mandatów karnych i kar porządkowych.

• Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy z zakresu obowiązujących przepisów dotyczących egzekucji administracyjnej, które weszły w życie od 25 marca 2024 r. – istotnych z punku widzenia wierzyciela należności z tytułu mandatów.

• Uzyskanie wiedzy na temat przedawnienia mandatów karnych i kar porządkowych. 

• Zapoznanie z procedurą dotyczącą dochodzenia zryczałtowanych wydatków postępowania sądowego, przyznanych gminie w wyroku.

• Poznanie nowych wzorów tytułów wykonawczych obowiązujących od 25 marca 2025 r. oraz ostatnich zmian w zakresie przedawnienia kosztów upomnienia.

• Zdobycie, uzupełnienie, uporządkowanie wiedzy dotyczącej wystawiania elektronicznych tytułów wykonawczych za zaległości z tytułu mandatów i kar porządkowych (e-TW).

• Poznanie elektronicznych narzędzi do podpisywania i wysyłki dokumentów elektronicznych (e-TW, e-ZW).

• Uzyskanie odpowiedzi między innymi na pytania:
- Czy po zmianach w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji upomnienie musi zawierać klauzulę informacyjną RODO?
- Na które elementy przy wypełnianiu elektronicznego TW na mandaty zwrócić szczególną uwagę i jakie konsekwencje dla wierzyciela spowodować może niepoprawne wypełnienie e-TW?
- Czy należność z tytułu mandatu może być ściągnięta w drodze egzekucji z rachunku bankowego małżonka osoby ukaranej mandatem?
- Czy jeden e-TW można wystawić na kilka mandatów od tego samego zobowiązanego czy wystawiać na każdy mandat osobno?
- Jakie działania podjąć w przypadku śmierci osoby ukaranej mandatem - przed skierowaniem sprawy do egzekucji, po skierowaniu sprawy do egzekucji? Czy mandat może być egzekwowany od spadkobierców osoby ukaranej?
- Jak przedawniają się należności z tytułu mandatów?
- Czy należności z tytułu mandatów mogą być umorzone?
- W jakim trybie egzekwować zasądzone na rzecz j.s.t. zryczałtowane wydatki postępowania sądowego?
- O jakich zdarzeniach wierzyciel musi zawiadomić organ egzekucyjny na formularzu e-ZW?
- Czy jednym e-ZW można zawiadomić o zmianach w kilku e-TW dotyczących tego samego zobowiązanego?

• Otrzymanie obszernych materiałów szkoleniowych, między innymi wzorów pism, decyzji, postanowień, wydawanych w toku postępowania o ulgę w spłacie mandatu, wzorów wystąpień do organu egzekucyjnego w celu monitorowania egzekucji należności oraz propozycji wybranych procedur postępowania związanego z zadaniem realizacji dochodów z tytułu mandatów.

zwiń
rozwiń
Program

1. Ogólna charakterystyka należności z tytułu grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych, kredytowanych przez strażników straży gminnych/miejskich:
• W jaki sposób powstaje zobowiązanie?
• Czy można odmówić przyjęcia mandatu?
• Miejsce i termin płatności mandatu.
• Czy ukarany może odwołać się od ukarania mandatem i do kogo?
• Możliwość zapłaty mandatu kartą płatniczą. 
2. Wybrane zagadnienia związane z gospodarką drukami ścisłego zarachowania:
• Realizacja zamówienia na bloczki mandatowe.
• Jak należy prowadzić ewidencję bloczków mandatowych w księdze druków ścisłego zarachowania?
• Obowiązek inwentaryzacji i bieżącej kontroli bloczków mandatowych jako druków ścisłego zarachowania. 
• Aktualnie obowiązujące zasady dystrybucji i rozliczania formularzy mandatów.
• Możliwość teleinformatycznego generowania formularzy mandatów.
3. Zasady prowadzenia ewidencji księgowej w urzędzie gminy w zakresie mandatów karnych i kar porządkowych – wybrane zagadnienia:
• Czy straż gminna/miejska może prowadzić ewidencję księgową wpływów należności z tytułu mandatów i kar porządkowych, czy też jest to zadanie wyłącznie urzędu gminy?
• W jakich terminach straż gminna/miejska powinna przekazywać do urzędu gminy informacje o nałożonych mandatach, stanowiące podstawę ujęcia w ewidencji księgowej urzędu?
• Jakie dokumenty powinny być przekazywane przez straż gminną/miejską do urzędu gminy celem zaksięgowania należności z tytułu mandatu i kary porządkowej?
• Sposób prowadzenia ewidencji analitycznej i syntetycznej należności z tytułu grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych i kar porządkowych.
• Szczególne zasady rachunkowości należności z tytułu mandatów karnych i kar porządkowych nakładanych przez straże gminne.
• W oparciu o jakie dokumenty mandat i karę porządkową można przypisać i odpisać w księgach rachunkowych?
• Jaką datę wpływu należności z tytułu mandatów przyjąć w przypadku zapłaty mandatu kartą płatniczą? 
• Mandaty przedawnione – jak należy z nimi postępować, kiedy i w oparciu o jakie dokumenty należy je wyksięgować?
• Różnice w przedawnieniu należności z mandatów i z kar porządkowych – w jakim terminie się przedawniają?
• Przedawnienie należności z kar porządkowych – jakie przepisy stosujemy?
• Termin przedawnienia należności z tytułu kary porządkowej.
• Przekazywanie dochodów z tytułu kar porządkowych do budżetu państwa.
• Czy wolno stosować ulgi w spłacie kar porządkowych?
• Jaki organ jest właściwy do stosowania ulg (np. umorzenia) kary porządkowej?
4. Postępowanie w przypadku braku wpłat grzywny nałożonej w drodze mandatu karnego kredytowanego lub kary porządkowej – zmiany w egzekucji administracyjnej:
• Czy od niezapłaconego w terminie mandatu pobiera się odsetki?
• Działania przedegzekucyjne podejmowane przez wierzycieli należności z podlegających egzekucji administracyjnej - formy, terminy, dokumentowanie, cel dokumentowania działań informacyjnych – aktualne rozporządzenie w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych.
• Czy jest obowiązek wystawiania upomnień na niezapłacone mandaty?
• Skierowanie przez wierzyciela do zobowiązanego wezwania o wyjawienie majątku – kiedy wzywać zobowiązanego o wyjawienie majątku?
• Zmiany w przepisach ustawy o postępowaniu egzekucyjnym dot. odpowiedzialności zobowiązanego za niezłożenie oświadczenia o stanie majątkowym.
• Wystawianie upomnień na zaległości z tytułu mandatów - dane zawarte w upomnieniu, doręczenie upomnienia, terminy, kwoty. 
• Obciążenie zobowiązanego kosztami upomnienia - np. zapłata zaległości po wysłaniu upomnienia, ale przed jego doręczeniem. Czy zobowiązany płaci w takim przypadku koszty upomnienia?
• Kiedy zobowiązany nie ma obowiązku zapłaty kosztów upomnienia?
• Czy i na podstawie jakich przepisów koszty upomnienia można umorzyć? 
• Przedawnienie kosztów upomnienia- kolejne zmiany ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
5. Wystawianie i kierowanie do egzekucji administracyjnej tytułu wykonawczego oraz zasady współdziałania wierzyciela z organem egzekucyjnym.
• Omówienie aktualnego wzoru i prawidłowego wypełnienia tytułu wykonawczego - nowe dane w tytule wykonawczym, forma przesłania do organu egzekucyjnego – elektroniczny tytuł wykonawczy.
• Kiedy i na jakie kwoty wystawiać tytuł wykonawczy w przypadku mandatów?
• Omówienie wybranych elementów dot. elektronicznego TW i najczęściej występujących błędów w sporządzaniu tytułów wykonawczych. 
• Konsekwencje nieprawidłowego sporządzenia e-TW.
• Obowiązek informowania organu egzekucyjnego o przedawnieniu mandatu i/lub kosztów upomnienia.
• Inne obowiązki wierzyciela w toku postępowania egzekucyjnego w tym zasady aktualizacji tytułów wykonawczych.
• Ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego – od kogo wierzyciel może żądać informacji o majątku zobowiązanego.
6. Czy istnieje obowiązek dochodzenia mandatu od osoby zmarłej?
7. Czy mandat osoby zmarłej należy odpisać z ksiąg rachunkowych i w oparciu o jaki dokument?
8. Jakie działania powinien podejmować urząd gminy w zakresie monitorowania realizacji tytułów wykonawczych przez właściwe organy egzekucyjne?
9. Stosowanie ulg w spłacie należności z tytułu grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych kredytowanych?

• W oparciu o jakie formalnoprawne podstawy można stosować ulgi w spłacie mandatów?
• Kryteria stosowania ulg w spłacie należności z mandatów w zależności o rodzaju ulgi, o którą ubiega się dłużnik - interes publiczny, ważny interes dłużnika, względy społeczne lub gospodarcze, możliwości płatnicze dłużnika.
• Czy należność wynikającą z mandatu można umorzyć?
• Zasady prowadzenia postępowania o ulgę w spłacie mandatu.
• W jakiej formie rozstrzygnięty powinien być wniosek o zastosowanie ulgi w spłacie mandatu?
• Jakie elementy musi zawierać decyzja administracyjna dot. ulgi w zapłacie mandatu w związku ze zmianami Kodeksu postepowania administracyjnego? 
• Jak prowadzić postępowanie w sprawie ulg w spłacie mandatów, aby nie naruszyć przepisów dot. RODO?
10. Procedura zwrotu zryczałtowanych wydatków postępowania sądowego, przyznanych gminie w wyroku:
• Czy zadania związane z dochodzenie zwrotu zryczałtowanych wydatków przyznanych w wyroku realizowane powinny być przez straże miejskie/gminne czy przez urząd gminy?
• Czy dochodzenie zwrotu zryczałtowanych wydatków, przyznanych w wyroku odbywa się w trybie administracyjnym czy przez komornika sądowego?
• Kiedy i na podstawie jakich przepisów przedawnia się prawo do zwrotu zryczałtowanych wydatków postępowania sądowego, przyznanych gminie w wyroku?
11. Pytania, wyjaśnienia, indywidualne konsultacje.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy organów administracji publicznej, zajmujący się ewidencją księgową i kierowaniem do egzekucji administracyjnej należności z tytułu grzywien, nakładanych w drodze mandatów karnych i kar porządkowych. Szkolenie proponujemy także pracownikom działów księgowości, obsługującym należności mandatowe, a także osobom nadzorującym i odpowiedzialnym za likwidację zaległości z tego tytułu oraz przedstawicielom straży miejskich/gminnych, odpowiedzialnym za gospodarkę drukami ścisłego zarachowania, a także wszystkim osobom zainteresowanym nabyciem wiedzy specjalistycznej, jak i praktycznych umiejętności z zakresu postępowania egzekucyjnego w administracji i skutecznego monitorowania procesu ściągalności mandatów.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony szkoleniowiec i praktyk z zakresu procedur postępowania podatkowego, wymiaru podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami lokalnymi, kontroli wewnętrznej, dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, cywilnoprawnych, jak i publicznoprawnych. Przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-ca Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych. Autorka opracowań w czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne. Stały współpracownik FRDL.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Aneta Panek
Specjalista ds szkoleń i konsultingu
tel. 41-344-66-30 wew. 32 / +48 730-696-423
aneta.panek@frdl.kielce.pl
Monika Dziedzic
Informacje dodatkowe

Cena: 440 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 30 grudnia 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia należy przesłać do 8 stycznia 2025 r.