• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Rozliczanie VAT w związku z zarządzaniem nieruchomościami

Miejsce
Internet
Termin
11 marca 2025
Czas trwania
09:00 - 13:30
Cena
405/455 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniu do 25 lutego 2025 r. cena wynosi 405 PLN netto/os

Rozliczanie podatku VAT w obszarze zarządzania nieruchomościami to jedno z bardziej złożonych zagadnień w praktyce podatkowej. Pracownicy JST zajmujący się nieruchomościami, muszą zmierzyć się z licznymi wyzwaniami wynikającymi z przepisów VAT. Szkolenie to dostarczy Ci kompleksowej wiedzy na temat prawidłowego rozliczania VAT w związku z wynajmem, sprzedażą, inwestycjami, utrzymaniem nieruchomości oraz innymi aspektami zarządzania nimi.

Ważne informacje o szkoleniu

W 2024 r. urzędy skarbowe prowadziły czynności sprawdzające w wielu gminach w zakresie prawidłowości rozliczania VAT od sprzedaży nieruchomości, w szczególności w kontekście pobieranego wadium. Jest to wciąż palący temat, budzący duże zainteresowanie fiskusa, dlatego warto się przyjrzeć, czy rozliczamy VAT w naszej jednostce w sposób prawidłowy. Podczas proponowanego szkolenia zaprezentujemy najważniejsze, z punktu widzenia samorządów, zagadnienia związane z prawidłowym rozliczeniem dla celów VAT transakcji nieruchomościowych wraz z omówieniem praktycznych przykładów.

Wyjaśnimy wątpliwości i udzielimy odpowiedzi m.in. na następujące pytania:

  • Jak ustalić podstawę opodatkowania w przypadku zamiany nieruchomości z dopłatą?
  • Czy sprzedający grunt  z zabudowanym budynkiem wybudowanym przez najemcę może korzystać ze zwolnienia z VAT?
  • W jaki sposób rozpoznać dla celów VAT wadium przy sprzedaży nieruchomości w formie przetargu?
  • Czy w przypadku sprzedaży działki istotne jest przeznaczenie uzupełniające, określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego?

Zaprezentujemy także najnowszą praktyką organów podatkowych i orzecznictwo polskich sądów administracyjnych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przekażemy wiedzę dotyczącą prawidłowego rozliczania dla celów VAT transakcji związanych z nieruchomościami, w szczególności czynności zbycia nieruchomości, wynajmu lokali czy ustanowienia prawa użytkowania wieczystego.
  • Omówimy ustawowe pojęcia takie jak: pierwsze zasiedlenie czy tereny budowlane.
  • Podsumujemy zasady wystawiania faktur: kiedy wystawić fakturę zaliczkową, a kiedy fakturę końcową, jakie są terminy wystawiania faktur, kiedy mamy obowiązek wystawienia faktury na żądanie, etc.
  • W związku z problematycznymi regulacjami dotyczącymi obniżania podstawy opodatkowania, omówimy także przepisy w kontekście broszury informacyjnej Ministerstwa Finansów.
zwiń
rozwiń
Program

1. Obowiązek podatkowy w przypadku transakcji związanych z nieruchomościami:
a) zbycie nieruchomości,
b) wynajem nieruchomości,
c) prawo użytkowania wieczystego,
d) przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
2. Wadium a zaliczka dla celów VAT.
3. Czy płatność rozłożona na raty ma wpływ na obowiązek podatkowy?
4. Podstawa opodatkowania w przypadku transakcji związanych z nieruchomościami.
5. Zwolnienie z VAT dla dostawy gruntów innych niż budowlane, w tym definicja terenów budowlanych dla celów VAT (stanowisko sądów a stanowisko fiskusa).
6. Definicja pierwszego zasiedlenia.
7. Zwolnienia z VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części.
8. Zamiana nieruchomości:
a) zamiana nieruchomości z dopłatą,
b) zamiana nieruchomości bez dopłaty.
9. Stawka VAT w przypadku wynajmu nieruchomości, w tym zwolnienie dla wynajmu lokali na cele mieszkaniowe.
10. Zwolnienie z VAT dla dzierżawy gruntów na cele rolnicze.
11. Stawka VAT w przypadku prawa użytkowania wieczystego i przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
12. Kiedy mamy obowiązek wystawienia faktury VAT?
13. Faktura zaliczkowa a faktura końcowa, w tym ostatnie zmiany przepisów.
14. Terminy wystawienia faktur.
15. Faktury korygujące.
16. Kody GTU w kontekście transakcji związanych z nieruchomościami.
17. Wywłaszczenie a VAT.
18. Ciekawe interpretacje indywidualne i wyroki polskich sądów administracyjnych w kontekście transakcji związanych z nieruchomościami – w tym dotyczące  właściwej stawki VAT dla dostawy gruntu zabudowanego ruinami czy stawki VAT dla dostawy gruntu zabudowanego cudzym budynkiem.
19. Odpowiedzi na pytania uczestników.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy, pracownicy służb finansowo-księgowych jst oraz pracownicy, zajmujący się gospodarką nieruchomościami w jst.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Licencjonowany doradca podatkowym z wieloletnim stażem pracy na stanowiskach menadżerskich w największych firmach doradztwa podatkowego. Ukończyła Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu na kierunkach Stosunki Międzynarodowe oraz Finanse i Rachunkowość́. Specjalizuje się̨ w doradztwie podatkowym w zakresie VAT. Przeprowadziła kilkadziesiąt szkoleń́ o tematyce podatkowej, szczególnie z zakresu zmian w przepisach ustawy o VAT i Ordynacji podatkowej. Obecnie prowadzi własną kancelarię doradztwa podatkowego.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Aneta Panek
Specjalista ds szkoleń i konsultingu
tel. 41-344-66-30 wew. 32 / +48 730-696-423
aneta.panek@frdl.kielce.pl
Monika Dziedzic
Informacje dodatkowe

Cena: 455 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 25 lutego 2025 r. cena wynosi 405 PLN netto/os Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 5 marca 2025 r.