3. Obowiązek zbierania odpadów w sposób selektywny i deklarowania jako odpadów segregowanych:
- Nowe zwolnienia z opłat (kompostowanie).
- Konsekwencje złożenia nieprawdziwych informacji o kompostowaniu (decyzja o utracie prawa do zwolnienia).
- Konsekwencje braku segregacji odpadów.
- Wydawanie decyzji określającej wysokość opłaty w przypadku niedopełnienia obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
- Dopuszczenie możliwości składania odrębnych deklaracji dla budynków wielolokalowych.
- Składanie deklaracji za okresy wsteczne np. od 2017r. (na których drukach: starych czy aktualnie obowiązujących?
4. Zmiana danych w deklaracji:
- Zmieniony termin składania nowych deklaracji w przypadku zmiany danych.
- Ograniczona możliwość składania nowej deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania za okresy wsteczne (np. w przypadku śmierci mieszkańca),
- Jaka jest różnica pomiędzy korektą deklaracji a nową deklaracją?
- Czy korekta deklaracji może być dokonana przez urząd?
- Czy jest obowiązek składania deklaracji w przypadku zmiany stawek opłaty?
- Czy i w jakich przypadkach organ podatkowy może sam dokonać korekty złożonej deklaracji?
- Jak powinien postąpić organ podatkowy w sytuacji, gdy zobowiązany zmienia w sposób nieuprawniony złożoną uprzednio deklarację?
5. Nowa ranga zawiadomienia o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku zmiany stawek;
- Zawiadomienie jako podstawa wystawienia tytułu wykonawczego.
- Czy zawiadomienia o zmianie wysokości opłaty w związku ze zmianą stawek musi być doręczone za zwrotnym potwierdzeniem odbioru?
- Od kiedy należy płacić opłatę w zmienionej wysokości w przypadku gdy zawiadomienie zostanie doręczone z np. kilkumiesięcznym opóźnieniem (czy należą się w takim przypadku odsetki od zaległości)?
- Przypis należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynikającej z zawiadomienia w księgach rachunkowych jednostki.
6. Postępowanie w przypadku niezłożenia deklaracji lub niedokonania wpłaty z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- Praktyczne aspekty stosowania Ordynacji podatkowej w sprawach związanych z opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Postępowanie w przypadku niezłożenia deklaracji.
- Czy w przypadku niezłożenia deklaracji można na właściciela nieruchomości nałożyć karę porządkową?
- Wszczęcie i prowadzenie postępowania mającego na celu wydanie decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Na jakiej podstawie można zwrócić się do innych organów o udostępnienie informacji potrzebnych do postępowania?
- Kiedy może być wydana decyzja określająca wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, na podstawie danych szacunkowych, w tym w oparciu o średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze?
7. Przedawnienie prawa do wydania decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- Kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji określającej?
- Kiedy przedawnia się należność wynikająca z decyzji określającej (np. decyzja wydana w 2015 r. lub 2016 r. )
- Jakie działania przerywają bieg przedawnienia zobowiązania?
- Co można zrobić aby przerwać bieg przedawnienia?
8. Omówienie wybranych zmian przepisów w zakresie egzekucji administracyjnej, z uwzględnieniem egzekucji opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – najważniejsze zagadnienia.
- Wejście w życie od 30 lipca 2020r. części zmienionych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
- Nowe/zmienione obowiązki wierzyciela w zakresie egzekucji administracyjnej m.in. opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Nowe wzory tytułów wykonawczych obowiązujące od 30 lipca 2020r.
- Działania o charakterze przedegzekucyjnym w odniesieniu do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Nowe elementy upomnienia wg przepisów zmienionego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych.
- Nowa podstawa wystawienia tytułu wykonawczego w oparciu o zawiadomienie.
- Czy po zawiadomieniu musi być doręczone upomnienie przed wystawieniem tytułu wykonawczego?
- Czy i kiedy można wystawić tytuł wykonawczy bez uprzedniego wystawienia upomnienia?
- Zmienione zasady przedawnienia kosztów upomnienia.
9. Dyskusja, pytania, indywidualne konsultacje.
Finanse, rachunkowość, podatki