• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Należności budżetowe - czynności egzekucyjne, nadpłaty, przedawnienia, odsetki, odpis aktualizujący należności, prezentacja w sprawozdaniach oraz ich inwentaryzacja

online
Miejsce
Internet
Termin
04 lutego 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
419/459 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 459 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 21 stycznia 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os.

Zapraszamy na szkolenie dedykowane pracownikom służb księgowo-finansowych JST, którego przedmiotem będzie realizacja, ewidencja i windykacja należności i dochodów budżetowych JST.

Ważne informacje o szkoleniu

• Jakie są najnowsze przepisy dotyczące egzekucji należności?
• Jak skutecznie naliczać i rozliczać odsetki?
• Jak postępować w przypadku przedawnienia należności?
• Jakie są zasady wypełniania tytułów wykonawczych?
• Kiedy i jak stosować odpisy aktualizujące?
• Jak klasyfikować należności w sprawozdawczości budżetowej i finansowej?
Na te pytania i wiele innych odpowiemy podczas proponowanego szkolenia! Zaprezentujemy też i podsumujemy zmiany prawne, w tym modyfikacje w przepisach dotyczących egzekucji należności obowiązujące od 2023 r. i 2024 r. Zagadnienia przedstawimy od strony praktycznej tak, by wskazać sposób dostosowania działań do obowiązujących regulacji i uniknąć potencjalnych błędów i nieprawidłowości. Omówimy zasady zarządzania należnościami budżetowymi ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień jak: przedawnienia, zasady naliczania odsetek, czy rozliczanie kosztów egzekucji.
Szkolenie łączy przepisy prawne z dobrymi praktykami, prezentując kompleksowe i spójne podejście do tematu. Dodatkowo prowadzący, ekspert z wieloletnim doświadczeniem, zaprezentuje wiele przykładów i wskazówek postępowania, przydatnych w codziennej pracy. Wskaże też najczęściej występujące trudności i problemy w tym zakresie, wraz ze sposobami ich rozwiązań w praktyce.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie wiedzy o najnowszych przepisach dotyczących należności budżetowych, w tym ich rozliczania, egzekucji i prezentacji w sprawozdawczości finansowej.
• Poznanie zasad naliczania odsetek, wypełniania tytułów wykonawczych oraz przeprowadzania inwentaryzacji należności.
• Nabycie umiejętności efektywne zarządzanie problematycznymi należnościami, w tym przedawnionymi czy trudnymi do wyegzekwowania, a także stosowanie najlepszych praktyk księgowych zgodnie z zasadą ostrożności.
• Poznanie rozwiązań kluczowych problemów związanych z klasyfikacją odsetek, ustalaniem ich terminów płatności oraz stosowaniem odpisów aktualizujących, zwiększając świadomość prawną i wiedzę o odpowiedzialności.
• Otrzymanie obszernych materiałów szkoleniowych, w tym prezentacji i skryptu, a także instrukcji windykacji należności.

zwiń
rozwiń
Program

1. Czynności egzekucyjne, realizowane w dziale księgowym:
• Czynności przedegzekucyjne.
• Postępowanie egzekucyjne.
• Wzór tytułu wykonawczego.
• Zasady wypełniania tytułu wykonawczego.
• Upomnienie.
• Procedura postępowania egzekucyjnego.
2. Należności w ujęciu księgowym:
• Uregulowania w ustawie o rachunkowości i rozporządzeniach.
• Zapisy stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości.
• Ewidencja należności.
• Odpisy aktualizujące należności.
• Należności wyrażone w walucie obcej.
3. Rodzaje odsetek:
• Odsetki ustawowe.
• Odsetki kapitałowe wynikające z czynności prawnej.
• Odsetki ustawowe za opóźnienie.
• Maksymalne odsetki za opóźnienie.
• Odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych.
• Odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych.
• Podwyższone odsetki od zaległości podatkowych.
• Obniżone odsetki od zaległości podatkowych.
• Odsetki od zobowiązań w prawie podatkowym.
• Odsetki od składek na ubezpieczenia społeczne.
4. Zaliczanie wpłaty dłużnika na poczet spłat raty długu oraz na spłatę odsetek.
5. Zasady określania terminu płatności odsetek:
• Termin oznaczony w dniach.
• Termin oznaczony w tygodniach.
• Termin oznaczony w miesiącach.
6. Powiązania należności ze sprawozdawczością budżetowa i finansową.
7. Inwentaryzacja należności.
8. Odpowiedzialność w zakresie zaniechania dochodzenia należności budżetowych.
9. Zagadnienia problemowe:
• Jednostka nalicza odsetki ustawowe za opóźnienie. Czy należy zaliczać wpłaty najpierw na zaspokojenie w pierwszej kolejności zaległych należności ubocznych oraz zaległych świadczeń głównych?
• Czy należy powiadomić dzierżawcę o wysokości naliczonych odsetek?
• Czy jeżeli koszt wysyłki wezwania do zapłaty przewyższa koszt naliczonych odsetek, to czy gmina ma obowiązek wystosowania takiej informacji?
• Jaki jest termin przedawnienia odsetek?
• Czy można umorzyć należność na podstawie sporządzonego protokołu z kalkulacją dokumentującą, że koszty dochodzenia i egzekucji przewyższają należność?
• Czy koszty egzekucyjne powinny być przypisane (jeżeli tak, to kiedy)? W jakim terminie gmina powinna zapłacić za koszty egzekucyjne?

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy jednostek sektora finansów publicznych (jsfp), w szczególności:
• Skarbnicy i główni księgowi jednostek budżetowych.
• Pracownicy wydziałów finansowo-księgowych, odpowiedzialni za ewidencję i rozliczanie należności.
• Osoby zajmujące się egzekucją należności, zarówno w administracji centralnej, jak i samorządowej (np. wydziały finansowe, dochodów czy windykacji).
• Specjaliści ds. sprawozdawczości i rachunkowości budżetowej.
• Pracownicy wydziałów/referatów finansowych, budżetowych, windykacyjnych i księgowych.
Osoby na stanowiskach zarządczych w administracji publicznej, które powinny, z racji pełnionych obowiązków, znać procesy związane z dochodzeniem należności i stosowaniem przepisów finansowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie w zakresie finansów publicznych, praktyk specjalizujący się w zagadnieniach rachunkowości budżetowej. Ukończył studia podyplomowe z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp. Szkoleniowiec, wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu finansów i rachunkowości jst, autor i współautor kilkunastu publikacji książkowych oraz licznych publikacji z obszaru rachunkowości budżetowej oraz finansów publicznych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Elżbieta Roman
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 732 983 894
elzbieta.roman2@frdl.org.pl
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 459 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 21 stycznia 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 29 stycznia 2025 r.