• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Administrator nieruchomości publicznych - mieszkanie za remont

online
Miejsce
Internet
Termin
29 września 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 15 września 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie poświęcone praktycznym i prawnym aspektom gospodarowania lokalami mieszkalnymi w zasobie komunalnym jednostek samorządu terytorialnego, ze szczególnym uwzględnieniem programu „mieszkanie za remont”. Uczestnicy poznają zasady przygotowania, wdrażania i rozliczania tego typu umów, obowiązki administratorów, ryzyka prawne oraz dobre praktyki stosowane w JST

Ważne informacje o szkoleniu

• Podczas proponowanego szkolenia dokładnie przeanalizujemy procedurę przygotowania przepisów prawa miejscowego określającego zasady przeprowadzania remontów komunalnych lokali mieszkalnych przez przyszłych najemców i na ich koszt. 
• Przedstawimy również zawartość umowy /porozumienia określającej zasady remontu przez przyszłego najemcę. 
• Prowadzący, oprócz analizy regulacji prawnych, przedstawi jak należycie stosować przepisy oraz przekaże cenne wskazówki i podpowiedzi, jak realizować obowiązki prawne. 

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Dowiesz się, jakie są możliwości przygotowania programu przeprowadzania remontów komunalnych lokali, przez przyszłych najemców na ich koszt. 
• Uzyskasz informacje o zasadach przygotowania i przeprowadzenia programu „mieszkanie za remont”.
• Zdobędziesz wiedzę z zakresu problematyki zawierania i rozliczania umowy/porozumienia remontowego. 
• Poznasz najczęściej popełniane błędy i nieprawidłowości pojawiające się na etapie przygotowania uchwał rady gminy i zarządzeń organu wykonawczego gminy w sprawie przeprowadzenia programu, które mogą być utrudnieniem w jego realizacji. 
• Poznasz odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości: 
- Jakie są zasady wynajmowanie komunalnych lokali mieszkalnych w ramach programu „mieszkanie za remont”?
- Czy mieszkaniec sąsiedniej gminy może wziąć udział w programie „mieszkanie za remont”?
- Jaka powinna być zawartość wniosku o przestąpienie do programu „mieszkanie za remont”? 
- Jaka powinna być zawartość umowy / porozumienia remontowego?
- Jak postępować w przypadku niewyremontowania przez przyszłego najemcę, lokalu w oznaczonym czasie?
• Otrzymasz obszerne materiały obejmujące wyciągi z ustaw i orzeczeń sądów, które mogą być pomocne podczas przygotowania programu „mieszkanie za remont”.

zwiń
rozwiń
Program

1. Uwarunkowania prawne:
• Definicja najmu z Ustawy – Kodeks Cywilny.
• Zasady przygotowania i realizacji programu „mieszkanie za remont”.
• Uczestnicy programu.
• Podstawy prawne programu.
• Kryteria uczestnictwa w programie.
2. Realizacja programu „mieszkanie za remont”:
• Wydzielanie komunalnych lokali mieszkalnych przeznaczonych do remontu na koszt przyszłych najemców.
• Ograniczenia w wydzielaniu lokali mieszkalnych. 
• Zakres robót w lokalu oraz kalkulacja szacunkowych kosztów remontu.
• Dodatkowe koszty obciążające przyszłego najemcę.
• Promocja programu „mieszkanie za remont”.
• Nabór uczestników do programu.
• Minimalny zakres wniosku o udział w programie, oraz dodatkowych wymagalnych dokumentów.
3. Elementy umowy / porozumienia remontowego:
• Strony umowy / porozumienia remontowego. 
• Oznaczenie lokalu i jego wyposażenie urządzenia techniczne.
• Uzgodnienia z zarządcą budynku, ingerencji w część wspólną budynku.
• Skutki podpisania umowy / porozumienia.
• Kontrola realizacji umowy, odbiór robót i kwalifikacja wysokości poniesionych nakładów – zadania zarządcy mieszkaniowego zasobu gminy.
4. Rozliczenie programu „mieszkanie za remont”:
• Możliwość ubiegania się o zwolnienie z czynszu.
• Przyczyny wygaśnięcia lub rozwiązania umowy/porozumienia remontowego.
• Zasady naliczania odszkodowania po wygaśnięciu lub rozwiązaniu umowy/porozumienia remontowego.
5. Pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie polecane dla zarządców i administratorów komunalnych budynków mieszkalnych. Na zajęcia zapraszamy przede wszystkim pracowników urzędów gmin i jednostek organizacyjnych gmin zarządzających mieszkaniowymi zasobami gmin.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Absolwent Centrum Studiów Samorządu Terytorialnego i Rozwoju Lokalnego Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył studia podyplomowe na Uniwersytecie Warmińsko - Mazurskim w zakresie szacowania nieruchomości, a także studia podyplomowe w zakresie zarządzania nieruchomościami. Od 1991 roku zatrudniony w urzędach gmin, gdzie zawodowo odpowiadał za zarządzanie mieniem komunalnym między innymi placówkami oświatowymi oraz komunalnymi budynkami mieszkalnymi. Do obowiązków należało między innymi gospodarowanie zasobem mieszkaniowym, ustalanie opłat za korzystanie z mieszkań komunalnych w tym także przygotowywanie różnego rodzaju umów, uchwał, zarządzeń i regulaminów. Od maja 2011 roku w ramach Instytutu Aktywizacji Zawodowej Rynku Nieruchomości TRANSFER uczestniczy w udzielaniu bezpłatnych porad prawnych w sprawach związanych z rynkiem nieruchomości. Prowadzący wykłady dotyczące ustroju i funkcjonowania samorządu terytorialnego, administracji publicznej, a w szczególności gminnej gospodarki mieszkaniowej. 

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
marta
Marta Strzelecka-Saternus
Specjalista ds. usług szkoleniowych
tel. +48 535 175 301
m.strzelecka@frdl-lodz.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 15 września 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 23 września 2025 r.