I. Planowanie zamówień publicznych:
1. Zamówienia publiczne jako proces zakupowy.
2. Istota i cel procesu planowania.
3. Analiza potrzeb i wymagań jako mechanizm wstępnego planowania zamówień.
4. Definiowanie oraz zarządzanie ryzykami związanymi z postępowaniem oraz realizacją zamówienia publicznego.
5. Plan postępowań w ujęciu prawnym i organizacyjnym – zasady sporządzania oraz aktualizacji.
6. Wstępne konsultacje rynkowe oraz inne możliwości udziału wykonawców w planowaniu zamówień i przygotowaniu postępowań.
II. Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego:
1. Szacowanie wartości zamówienia:
- Cele szacowania wartości zamówienia.
- Podstawa szacunkowej wartości zamówienia. Jak poprawnie ustalić tożsamość robót budowlanych, dostaw oraz usług?
- Szacowanie robót budowlanych w kontekście definicji obiektu budowlanego według orzecznictwa TSUE, sądów administracyjnych oraz wyników kontroli.
- Jednorodne usługi oraz podobne dostawy jako podstawa sumowania wartości zamówienia.
- Tożsamość czasowa jako perspektywa planowania zamówień w odniesieniu do roczności budżetu, wieloletnich planów finansowych oraz projektów unijnych.
- Szacowanie wartości zamówień nieprzewidzianych. Czym jest obiektywna nieprzewidywalność zakupów, nowa okoliczność nieznana w momencie wszczęcia postępowania? Jak traktować zakupy planowane, ale których docelowego zakresu zamawiający nie może określić?
- Metody obliczania wartości zamówienia oraz źródła pozyskiwania danych w procesie szacowania wartości zamówienia.
- Szacowanie wartości a źródła finansowania wydatków.
- Szacowanie zamówień z uwzględnieniem opcji oraz polegających na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych.
- Dopuszczalny i nieuprawniony podział zamówienia na części – cel i wpływ na szacowanie wartości.
- Możliwość podziału zamówienia w trybie art. 30 ust. 4 (stary art. 6a).
- Dokumentowanie szacowania wartości zamówienia.
2. Wybór trybu postępowania oraz dobór procedury udzielania zamówienia publicznego:
- Tryby postępowań dla zamówień o wartości równej lub przekraczającej progi unijne.
- Zamówienia poniżej progów unijnych.
- Charakterystyka trybu podstawowego w trzech wariantach.
- Zasady udzielania zamówień w zakresie usług społecznych.
3. Zasady podmiotowej kwalifikacji wykonawców:
- Zasady stosowania warunków udziału w postępowaniu.
- Obligatoryjne i fakultatywne przesłanki wykluczenia z postępowania.
- Dokumenty składane przez wykonawców: warunki uzupełniania, termin ważności dokumentów.
- Podmiotowe środki dowodowe: zakres, forma, zasady i terminy składania i uzupełniania.
- Podwykonawstwo, konsorcja oraz podmioty trzecie w nowej ustawie.
4. Przedmiotowe warunki zamówienia publicznego:
- Opis przedmiotu zamówienia: zasady uczciwej konkurencji, równego traktowania, proporcjonalności i przejrzystości.
- Jak uniknąć dyskryminującego opisu przedmiotu zamówienia. Kiedy użycie znaku towarowego będzie dopuszczalne i na jakich zasadach?
- Jak zapewnić jednoznaczny i wyczerpujący opis przedmiotu zamówienia: skutki zaniechań.
- Zasady dotyczące „równoważności” przy opisie przedmiotu zamówienia.
- Kryteria oceny ofert w nowej ustawie.
- Przedmiotowe środki dowodowe: zasady składania oraz uzupełniania.
5. Najistotniejsze zasady dot. specyfikacji warunków zamówienia oraz opisu potrzeb i wymagań:
- Definicja dokumentów zamówienia.
- Definicja oferty w zamówieniach publicznych.
- Zasady przygotowania i składania ofert: format, forma, postać dokumentów elektronicznych.
- Termin składania ofert.
- Wyznaczanie terminu związania ofertą.
- Wadium.
- Przesłanki unieważnienia postępowania wymagające zaplanowania.
- Uzasadnienie braku podziału zamówienia na części.
- „Procedura odwrócona” w przetargu nieograniczonym.
6. Umowa o zamówienie publicznego z punktu widzenia przygotowania postępowania:
- Klauzule obligatoryjne oraz abuzywne w nowej ustawie Pzp.
- Zasady dokonywania zmian w umowie. Jak poprawnie zdefiniować istotną i nieistotną zmianę w umowie?
- Klauzule waloryzacyjne.
Zamówienia publiczne