• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Piecza zastępcza - elektronizacja postępowań administracyjnych w 2023 r. Obowiązki organów administracji i stron postepowań administracyjnych prowadzonych na gruncie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

Program i karta zgłoszenia

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Zapraszamy Państwa na szkolenie poświęcone przygotowaniu do usamodzielniania wychowanków pieczy zastępczej, podczas którego przeanalizujemy wpływ ustawy o e-doręczeniach na ten proces.

Ważne informacje o szkoleniu

Ustawa o e-doręczeniach wprowadza rewolucyjne zmiany w zakresie funkcjonowania doręczeń elektronicznych, wprowadzając nowe standardy wymiany korespondencji i zastępując co do zasady, w odniesieniu do podmiotów publicznych, korespondencję tradycyjną formami elektronicznymi. W związku z tym proponujemy szkolenie, podczas którego uczestnicy zostaną zapoznani z nowymi obowiązkami w zakresie elektronizacji postępowań administracyjnych, aby móc przygotować daną organizacją do sprawnego zarządzania zewnętrzną korespondencją elektroniczną w kontekście postępowań administracyjnych z zakresu pieczy zastępczej. Omówione zostaną również zmiany w ustawie o doręczeniach elektronicznych, z uwzględnieniem specyfiki zadań organizatora pieczy zastępczej i organu wydającego rozstrzygnięcia administracyjne.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zapoznanie uczestników z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz praktycznymi aspektami elektronizacji w administracji, włączając w to korzystanie z systemów informatycznych, zrozumienie procedur elektronicznych doręczeń, a także zagadnień związanych z komunikacją i dokumentacją elektroniczną w ramach postępowań administracyjnych dotyczących pieczy zastępczej.
  • Omówienie i wyjaśnienie kwestii problemowych, które mogą pojawić się na styku przepisów dotyczących pieczy zastępczej i doręczeń elektronicznych.
  • Wymiana doświadczeń z prowadzącym i innymi uczestnikami.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Zadania organizatora pieczy zastępczej – wsparcie rodzin zastępczych w zakresie elektronizacji postępowań administracyjnych:
    • wskazanie przepisów prawnych,
    • wyjaśnienie ścieżek działania w postępowaniach administracyjnych.
  2. Informacje skierowane do osób usamodzielnianych – osoba usamodzielniana jako strona postępowania administracyjnego.
  3. Postępowania w przedmiocie ustalania opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej – przyjmowanie elektronicznych wniosków rodziców o zastosowanie ulg w zakresie ustalanej opłaty.
  4. Konieczność elektronicznych doręczeń pism i decyzji profesjonalnym pełnomocnikom stron postępowania - ustalanie podmiotów mających obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych. Co zrobić w sytuacji, gdy strona nie posiada adresu a ma taki obowiązek? 
  5. Podstawy prawne - zmiany wprowadzone w k.p.a. w 2021 r. a obowiązujące w roku 2023 r.
  6. Termin wdrożenia rozwiązań technicznych niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
  7. Zasada pisemności postępowania administracyjnego w praktyce działania organu przyjmującego wniosek i odwołanie strony lub pełnomocnika.
  8. Stosowanie znowelizowanych przepisów k.p.a. w okresie przejściowym do 10 grudnia 2023 r.
  9. Stosowanie znowelizowanych przepisów k.p.a. w okresie po 10 grudnia 2023 r.
  10. Publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego a publiczna usługa hybrydowa.
  11. E-PUAP -zasady działania po wejściu w życie doręczeń elektronicznych w administracji.
  12. Wszczęcie postępowania na piśmie – papierowe i elektroniczne.
  13. Kierowanie pism do organu i do strony.
  14. Komunikacja elektroniczna z innymi organami.
  15. Podpisywanie pism papierowych i elektronicznych - zasady.
  16. Pouczenia kierowane do stron w zakresie:
    • podpisów,
    • formy wnoszenia podania,
    • uzupełniania podania,
    • pozostawiania podania bez rozpoznania.
  17. Doręczenia pism, wezwań, decyzji po 10 grudnia 2023 r.:
    •  zasady,
    • kolejność form doręczenia.
  18. Posiadanie adresu do doręczeń przez organ.
  19. Sprawdzanie w bazie danych czy strona postępowania posiada adres do doręczeń elektronicznych.
  20. Osoby wykluczone cyfrowo - zasady działania stron postępowania i organu względem tych stron.
  21. Skuteczność doręczeń i wpływ na postępowanie w zakresie wezwań.
  22. Skuteczność doręczenia a weście decyzji do obrotu prawnego.
  23. Wykonalność decyzji a nieprawidłowe doręczenie.
  24. Przekazywanie odwołania do organu II instancji – jakie dokumenty są możliwe do przesłania elektronicznie, a jakie drogą pisemną papierową?
  25. Odpowiedzi na pytania.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy powiatowych centrów pomocy rodzinie, a także wydziałów polityki społecznej starostw powiatowych oraz urzędów wojewódzkich, przedstawiciele placówek systemu pieczy zastępczej.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalistka z zakresu postępowania administracyjnego, członek etatowy Samorządowego Kolegium Odwoławczego, wieloletni praktyk-orzecznik, trener szkoleń prawnych z zakresu procedury administracyjnej oraz zabezpieczenia społecznego. Prowadziła szkolenia z zakresu procedury administracyjnej dla Miasta Krakowa, gmin i powiatów na terenie całego kraju. Konsultantka procedur administracyjnych i zabezpieczenia społecznego Miasta Stołecznego Warszawa.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 389 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 3 listopada 2023 r.