ROZPOCZĘCIE PROCEDURY:
III. Uchwała rady gminy, określająca szczegółowy tryb i harmonogram opracowania projektu strategii rozwoju gminy, w tym tryb konsultacji – przykład i omówienie uchwały spełniającej wymagania ustawowe.
OPRACOWANIE PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU GMINY:
IV. Diagnoza sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej gminy wraz z wnioskami dla strategii:
- Istota diagnozy,
- Analizy statystyczne – zakres tematyczny, dynamika, benchmarking, zróżnicowanie i specjalizacje lokalne, źródła danych, przykłady;
- Badania społeczne – ilościowe, jakościowe, koszty i korzyści;
- Graficzna prezentacja danych i zachodzących zmian, w tym możliwości wynikające z systemów informacji przestrzennej – omówienie, przykłady;
- Praktyczne wskazówki i najczęściej popełniane błędy w diagnozach;
- Praca warsztatowo-ćwiczeniowa z Bankiem Danych Lokalnych GUS – dane dla jednostki terytorialnej, dane według dziedzin, praktyczne wykorzystanie w pracach diagnostycznych, w tym tworzenie mapek z użyciem darmowych programów graficznych;
- Analiza SWOT - w innym niż szablonowe ujęciu.
Dzień II
OPRACOWANIE PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU GMINY – cd.:
I. Wypracowanie założeń programowych strategii rozwoju gminy:
- Zakres i logika części programowej strategii - obligatoryjne i fakultatywne elementy w ramach części programowej, wizja rozwoju gminy, cele i kierunki działań, oczekiwane rezultaty planowanych działań oraz wskaźniki ich osiągnięcia;
- Praktyczne wskazówki odnośnie do sposobu formułowania celów i kierunków działań oraz rezultatów i wskaźników wraz z przykładami;
- Praca warsztatowo-ćwiczeniowa nad opracowaniem planu operacyjnego – cele, działania, rezultaty, wskaźniki, odpowiedzialność, partnerzy.
II. Wypracowanie założeń funkcjonalno-przestrzennych strategii rozwoju gminy:
- Model struktury funkcjonalno-przestrzennej – idea, zakres, rola, odniesienie do dokumentów przestrzennych, przykłady;
- Ustalenia i rekomendacje dla kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w gminie – warunki realizacji modelu, zakres, przykłady;
- Opracowanie modelu struktury funkcjonalno-przestrzennej wraz z ustaleniami i rekomendacjami w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w gminie – procedura krok po kroku, przykłady;
- Obszary strategicznej interwencji – idea, definicja, wyznaczanie, rola, OSI na poziomie ponadlokalnym i gminnym, przykłady;
- Praca warsztatowo-ćwiczeniowa – wyznaczenie gminnych OSI wraz z uzasadnieniem i zaplanowaniem interwencji.
III. Wypracowanie założeń wdrożeniowych strategii rozwoju gminy:
- System zarządzania strategią – zadania i zakres odpowiedzialności komórek realizujących strategię, mechanizmy i instrumenty wdrożeniowe, wytyczne do sporządzania dokumentów wykonawczych, system monitoringu, ewaluacji i aktualizacji strategii rozwoju gminy,
- Ramy finansowe i źródła finansowania strategii – szacowanie kosztów, analiza potencjału inwestycyjnego gminy, nowa perspektywa finansowa UE na lata 2021-2027.
Dzień III
PROCEDURA POSTĘPOWANIA Z PROJEKTEM STRATEGII ROZWOJU GMINY:
I. Konsultacje społeczne strategii rozwoju gminy – wymagania prawne, rekomendowane zasady i formy prowadzenia konsultacji, konsekwencje dla projektu strategii rozwoju gminy, praktyczne wskazówki realizacyjne.
II. Opiniowanie strategii rozwoju gminy przez zarząd województwa - wymagania prawne, konsekwencje dla projektu strategii rozwoju gminy, praktyczne wskazówki realizacyjne.
III. Uprzednia ewaluacja trafności, przewidywanej skuteczności i efektywności realizacji strategii rozwoju gminy - definicja i rola ewaluacji ex ante, kryteria ewaluacji, praktyczne wskazówki realizacyjne.
IV. Strategiczna ocena odziaływania na środowisko - wymagania prawne, uzgodnienie odstąpienia, prognoza oddziaływania na środowisko.
V. Strategia rozwoju ponadlokalnego – wytyczne proceduralne i merytoryczne, koszty i korzyści z posiadania, strategia rozwoju ponadlokalnego a plan działań ZIT.
VI. Strategia rozwoju powiatu i strategia rozwoju województwa w świetle zmian ustawowych.
VII. Nowe instrumenty finansowe na rozwój regionalny - kontrakt programowy, sektorowy i porozumienie terytorialne.
VIII. Podsumowanie.
Fundusze europejskie i pomoc publiczna