• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

VAT w transakcjach dotyczących zbycia nieruchomości

Miejsce
Internet
Termin
11 lutego 2025
Czas trwania
09:30 - 13:30
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Uwaga! Przy zgłoszeniach do 28 stycznia 2025 r. obowiązuje cena promocyjna 409 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu
  • Transakcje dotyczące zbycia nieruchomości występują w każdym samorządzie. Jednocześnie są to transakcje, które bardzo często mają skomplikowany charakter i których wartość jest znacząca. Jednostki samorządu - dokonując zbycia nieruchomości w drodze sprzedaży, darowizny, wniesienia jako wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki, czy też zamiany posiadanej nieruchomości na inną - zobowiązane są ustalić właściwy sposób opodatkowania, dotyczy to przede wszystkim ustalenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego lub opodatkowania wg 23% stawki VAT.
  • Dokonanie prawidłowej kwalifikacji podatkowej przesądza o prawidłowości (lub jej braku) rozliczenia podatku za dany okres rozliczeniowy. Złożony charakter tego typu czynności powoduje, że ocena sposobu opodatkowania jest bardzo często zadaniem trudnym i czasochłonnym. Proponowane przez nas szkolenie ma na celu praktyczne omówienie problematyki opodatkowania VAT-em zbywania nieruchomości przez jst.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy dotyczącej opodatkowania VAT zbycia nieruchomości oraz przedstawienie zasad kwalifikacji dla tego typu działań.
• Wyjaśnienie najczęściej występujących wątpliwości w zakresie rozliczeń podatku VAT w transakcjach związanych z nieruchomościami.
• Poznanie najnowszego orzecznictwa w przedmiocie szkolenia.
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Transakcje dotyczące nieruchomości – zagadnienia ogólne:
• Jakie transakcje dotyczące nieruchomości podlegają opodatkowaniu VAT?
• Sprzedaż, darowizna oraz aport nieruchomości w kontekście definicji „odpłatnej dostawy towarów”.
• Kiedy nieodpłatne przekazanie nieruchomości podlega opodatkowaniu VAT i jak ustalić wysokość opodatkowania?
• Terminologia dotycząca zbycia nieruchomości w ustawie o VAT – pojęcia: „działki”, „gruntu”, „nieruchomości”, „budynku” i „terenów” oraz ich właściwa interpretacja.
• Jak opodatkować dostawę nieruchomości, składającej się z wielu działek?
• Rozbieżność pomiędzy stanem rzeczywistym a dokumentami (ewidencjami) dotyczącymi nieruchomości – jak rozwiązać kolizję?
• Tryby zbycia nieruchomości uregulowane w ustawie o gospodarce nieruchomościami a opodatkowanie VAT.
• Zbycie w celu polepszenia gospodarowania nieruchomością sąsiednią a opodatkowanie VAT.
• Problematyka aportów nieruchomości do spółek komunalnych – rozbieżności w orzecznictwie i interpretacjach.
2. Opodatkowanie VAT zbycia nieruchomości niezabudowanych:
• Zasady opodatkowania zbycia gruntu niezabudowanego.
• Kwalifikacja gruntu jako „gruntu niezabudowanego” – jakie dokumenty mają znaczenie?
• Jakie jest znaczenie ksiąg wieczystych, ewidencji gruntów i budynków oraz planów miejscowych w kontekście ustalenia zasad opodatkowania?
• Kiedy grunt „zabudowany” może zostać uznany za niezabudowany?
• Przeznaczenie podstawowe (główne) i dopuszczalne (uzupełniające) – znaczenie dla określenia zasad opodatkowania.
• Jak opodatkować grunty wywłaszczane na cele realizacji inwestycji publicznych?
• Zbycie gruntu na rzecz dotychczasowego dzierżawcy (najemcy).
• Zbycie nieruchomości z budynkiem przeznaczonym do rozbiórki oraz zbycie budynków zdewastowanych.
3. Opodatkowanie VAT zbycia nieruchomości zabudowanych (budynków i budowli):
• Kiedy dostawa budynków (budowli) będzie opodatkowana, a kiedy zwolniona z VAT?
• Jak interpretować pojęcie „pierwszego zasiedlenia” w kontekście opodatkowania VAT dostawy budynków (budowli)? Nowa definicja „pierwszego zasiedlenia”.
• Zasady stosowania zwolnień z art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10 a ustawy o VAT.
• W jakich przypadkach może mieć zastosowanie rezygnacja ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
• Zbycie gruntu wraz budynkiem (budowlą) – jedna czy dwie transakcje?
• W jaki sposób ustalić podstawę opodatkowania i wysokość podatku przy sprzedaży budynków (budowli)?
• Jak opodatkować zbycie budynków, które wcześniej były odpłatnie udostępniane (w całości lub części)?
4. Dokumentowanie zbycia nieruchomości oraz zasady wykazywania w ewidencji VAT.
5. Podsumowanie. Dyskusja. Pytania i odpowiedzi.

 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy oraz osoby odpowiedzialne za rozliczenia podatkowe w jst oraz za sprawy związane z gospodarką nieruchomościami.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, Partner kierujący Działem Prawa Podatkowego w Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelarii Prawnej sp.k. w Poznaniu, szkoleniowiec specjalizujący się w sprawach związanych z rozliczeniami jst oraz spółek komunalnych w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku od nieruchomości. W ramach bieżącej praktyki przede wszystkim doradza jednostkom samorządu terytorialnego w sprawach związanych z optymalnym rozliczaniem podatku od towarów i usług, rozliczania zadań powierzanych do realizacji spółkom komunalnych, a także w sprawach realizacji samorządowych projektów inwestycyjnych, w tym finansowanych ze środków zewnętrznych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Aneta Panek
Specjalista ds szkoleń i konsultingu
tel. 41-344-66-30 wew. 32 / +48 730-696-423
aneta.panek@frdl.kielce.pl
Monika Dziedzic
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Przy zgłoszeniach do 28 stycznia 2025 r. obowiązuje cena promocyjna: 409 PLN netto/os

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.kielce.pl do 5 lutego 2025 r.