• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Centralny Rejestr Umów – jak go wprowadzać w jsfp? Zadania i wyzwania stojące przed jednostkami dotyczące wdrażania CRU w świetle projektu nowelizacji

Miejsce
Internet
Termin
29 września 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
429/455 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 455 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 15 września 2025 r. cena wynosi: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu
  • Centralny Rejestr Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych to zestawienie informacji o umowach, zawartych przez jednostki tworzące sektor finansów publicznych lub na ich rzecz, które ma być prowadzone w systemie teleinformatycznym. Prace nad jego wprowadzeniem trwają od kilku już lat, a obecny projekt zakłada obowiązywanie rejestru od 2026 r.
  • Obowiązek działania rejestru wynika z zapisów art. 34a ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z nim każda jednostka sektora finansów publicznych ma publikować informacje o umowach w centralnej bazie, zaspokajając w ten sposób zasadę jawności publicznej, przyczyniając się do wzmocnienia społecznej kontroli nad wydatkami sektora finansów publicznych, gdyż każdy obywatel będzie mógł przeglądać dane o umowach opublikowane w tym rejestrze.
  • Za udostępnianie informacji o umowach w tym systemie odpowiedzialni będą kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, dlatego proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu podczas którego prowadząca:
    -Wyjaśni cel wprowadzenia rejestru.
    -Wskaże rolę rejestru w udostępnianiu danych publicznych.
    -Wytłumaczy, jak właściwie przygotować się do realizacji tego obowiązku.
  • Uwaga! Program szkolenia będzie dostosowany do aktualnych przepisów prawnych i propozycji (zapowiadanych) zmian, obowiązujących na dzień szkolenia.
  • Zajęcia poprowadzi radca prawny, realizująca od kilkunastu lat szkolenia dla samorządu, świadcząca wsparcie prawne dla jst, ceniona za jasny sposób przekazywania wiedzy, uzyskująca bardzo dobre oceny od uczestników.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przedstawienie problematyki CRU w świetle udostępniania informacji publicznej.
  • Zdobycie praktycznej wiedzy i wskazówek, pomocnych w przygotowaniu się do wdrożenia CRU w Państwa jednostce. Przegląd procedur i zadań, które powinny zostać przeprowadzone przed jego wprowadzeniem.
  • Wskazanie, kto i w jakim zakresie zostanie objęty tym obowiązkiem.
  • Omówienie odpowiedzialności jsfp, w tym ich kierowników, za właściwe wdrożenie przepisów dotyczących rejestru.
  • Wyjaśnienie, które umowy będą podlegały rejestrowi i na jakich zasadach.
  • Wskazanie zadań dotyczących wdrożenia i realizacji zadań związanych z udostępnieniem i aktualizacją informacji o umowach w poszczególnych podmiotach.
  • Uzyskanie podpowiedzi, które umowy będą obligatoryjne a które zamieszczane dobrowolnie w rejestrze.
  • Przypomnienie istotnych terminów dotyczących wejścia w życie przepisów oraz tych, związanych z przechowywaniem danych w systemie.
zwiń
rozwiń
Program

1. Wprowadzenie Centralnego Rejestru Umów jako nowej formy realizacji zasady jawności życia publicznego.
2. Nowa rola rejestru w systemie udostępniania informacji publicznej – obok Biuletynu Informacji Publicznej i portalu danych.
3. Cele ustawodawcy: zwiększenie przejrzystości, przeciwdziałanie nadużyciom, ułatwienie kontroli społecznej.
4. Zakres jednostek objętych nowym obowiązkiem:
• kategorie podmiotów sektora finansów publicznych,
• etapy wejścia przepisów w życie (podział na administrację rządową, samorząd, pozostałe jednostki).
5. Kto wykonuje zadania udostępnienia i aktualizacji informacji o umowach w poszczególnych podmiotach?
6. Zakres umów podlegających rejestracji – warunki, które muszą być spełnione łącznie:
• przedmiot umowy – odniesienie do pojęcia zamówienia,
• próg wartości,
• forma zawarcia – ograniczenie do form pisemnych i równoważnych.
7. Jakich umów nie udostępnia się w CRU? Wyłączenia spod obowiązku ujawnienia.
8. Możliwość dobrowolnego ujawniania umów niespełniających kryteriów formalnych.
9. Jakie dane o umowach będą ujawniane w rejestrze?
10. Zakres danych obowiązkowych. Możliwość publikowania również danych dodatkowych – według uznania jednostki.
11. Termin na udostępnienie danych lub ich aktualizację.
12. Odpowiedzialność Ministra Finansów za zapewnienie funkcjonowania systemu teleinformatycznego.
13. Zasady zakładania kont dla jednostek.
14. Funkcjonalności systemu: przeszukiwanie danych, wgląd, zarządzanie informacją.
15. Okres przechowywania informacji w rejestrze – zasady usuwania danych po upływie określonego czasu.
16. Kto pełni rolę Administratora Danych Osobowych?
17. Terminy wejścia w życie.
18. Rozporządzenie wykonawcze.
19. Jak przygotować jednostkę do wejścia w życie przepisów?
20. Etapy wdrażania CRU w jednostce:
• audyt istniejących umów i procedur,
• opracowanie wewnętrznych regulacji i instrukcji,
• przeszkolenie personelu,
• identyfikacja umów spełniających kryteria publikacji,
• testy systemu i zgłoszenie kont.
21. Praktyczne problemy i zagadnienia – dyskusja.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, w tym jst i ich jednostek organizacyjnych, skarbnicy, sekretarze, kierownicy wydziałów, w tym organizacyjnych, osoby zajmujące się udzielaniem informacji publicznej, osoby odpowiedzialne za zamieszczanie informacji o umowach w rejestrze umów, radcy prawni, kontrolerzy i audytorzy wewnętrzni, informatycy, inspektorzy ochrony danych osobowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących k.p.a. i e-doręczeń, tworzenia statutów jst, regulaminów pracy, ochrony danych osobowych, procedury rozpatrywania skarg i wniosków, udostępniania danych, dostępu do informacji publicznej, zapewniania dostępności, realizacji zadań własnych i zleconych jst. Doświadczona trenerka, prowadząca od kilkunastu lat szkolenia, podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych, wysoko oceniana za fachowość i jasność przekazu przez uczestników szkoleń i kursów.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 455 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 15 września 2025 r. cena wynosi: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 25 września 2025 r.