1. Uwarunkowania prawne.
2. Harmonogram opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji.
3. Wzór arkusza organizacji. Informacje wymagane przepisami prawa. Informacje dodatkowe. Przypadek przedszkola i szkoły.
4. Oddziały i ich wielkość. Przedszkole. Klasy I-III szkół podstawowych. Integracyjne. Specjalne. Sportowe.
5. Oddziały łączone.
6. Podział na grupy. Języki. WF. Informatyka. Komputer tańszy od godziny pracy nauczyciela.
7. Ramowe plany nauczania:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne;
- dodatkowe zajęcia edukacyjne;
- zajęcia rewalidacyjne;
- zajęcia w ramach kkz;
- zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- zindywidualizowana ścieżka kształcenia;
- doradztwo zawodowe;
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- godziny do dyspozycji dyrektora szkoły.
8. Nauczanie indywidualne.
9. Świetlica szkolna.
10. Internat.
11. Wynagrodzenia nauczycieli.
12. Wymiary etatów nauczycieli. Pensum wynikające z przepisów prawa. Pensum ustalane przez organ prowadzący. Pensum łączone. Przykłady i kalkulator.
13. Etat przeliczeniowy.
14. Godziny ponadwymiarowe:
- korzyści i ograniczenia;
- wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jst;
- kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jednostki samorządu terytorialnego realnie darmowa?
- czy może to wiedzieć sam dyrektor szkoły?
- kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu i ile on wynosi?
- przykłady i kalkulator.
15. Czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd? Punkt widzenia dyrektora a samorządu. Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Kalkulator.
16. Kwalifikacje nauczycieli – klucz do oszczędnego budżetu.
17. Wpływ zapisów w arkuszu na budżet szkoły i budżet samorządu. Optymalizacja wydatków. Jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę?
18. Arkusz organizacji a wydatki szkoły a wysokość subwencji oświatowej – zależności:
- na jakie wydatki szkoła otrzymuje subwencję oświatową?
- jakie dane wpływają na jej wysokość?
- jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji?
19. Dane wykazane w arkuszu organizacji a dane w SIO – prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu a wysokość otrzymanej subwencji. Na co należy uważać?
20. Odpowiedzi na pytania.
Oświata