Proponujemy Państwu organizację szkolenia zamkniętego online, czyli skierowanego tylko do pracowników Państwa urzędu/jednostki. Szkolenie realizowane jest za pomocą aplikacji ZOOM, może z niego skorzystać jednocześnie nawet do 100 pracowników. Zaletą takiego szkolenia jest najniższy koszt jednostkowy przeszkolenia pracownika oraz dopasowanie programu do indywidualnych potrzeb Państwa jednostki.

Przy grupie do 35 osób koszt szkolenia wynosi 3500 zł. Za każdą kolejną osobę doliczamy jedyne 50 zł.

Powyższe kwoty są zwolnione z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

W ostatnim czasie mamy do czynienia ze wzmożoną aktywnością ustawodawcy w walce ze zjawiskiem korupcji i wszelkiego rodzaju nadużyciami w sektorze publicznym. W 2020 roku CBA opublikowało „Wytyczne w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym” oraz „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników” podkreślając po raz kolejny nacisk kładziony na zasady promowanie zasad antykorupcyjnych i postaw etycznych w urzędach.

Celem szkolenia jest zatem kompleksowe zapoznanie Państwa z nowymi standardami, wymogami prawnymi i zaleceniami w tym zakresie.

Proponowany program:

Jak wykazać staranność w walce z korupcją?

1. Najnowsze standardy antykorupcyjne - wytyczne CBA z 2020 r. w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym

2. Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników z 2020 r.

3. Istota i formy korupcji w sektorze publicznym. Czynniki wpływające na rozwijanie się korupcji

a) Osoba pełniąca funkcję publiczną a funkcjonariusz publiczny

b) Korzyść majątkowa a osobista, obietnica korzyści

c) Płatna protekcja – handel wpływami

d) Korzyści o małej wartości – przyjęcie bukietu jako przykład kontratypu zwyczaju

e) Podstawowe regulacje antykorupcyjne w Polsce

f) Prawne i pozaprawne konsekwencje korupcji

4. Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji

5. Założenia polityki antykorupcyjnej

6. Przeciwdziałanie konfliktowi interesów.

7. Zapobieganie zdarzeniom korupcyjnym w administracji rządowej. Elementy systemu antykorupcyjnego zgodnie z wytycznymi CBA:

a) Zaangażowanie kierownictwa i zintegrowanie zgodności z misją, rola instytucji

b) Ocena ryzyka korupcyjnego

c) Elementy procedury - polityka prezentowa i rejestry korzyści

d) Skuteczna samoocena i monitorowanie zagrożeń korupcyjnych

e) Misja służby publicznej i budowanie jej etosu

f) Zasady zapobiegania zagrożeniu korporacyjnemu

g) Kompetencje i zadania pracowników

h) Monitorowanie i ocena zgodności.

i) Promowanie prawidłowych postaw zgodnie z kodeksem etyki i budowanie świadomości – szkolenia

j) Skuteczna samoocena i postępowanie w incydentach korupcyjnych, sankcje

k) Instytucjonalna kontrola wewnętrzna

l) Zarządzanie ryzykiem korupcji na podstawie wytycznych w normie ISO

m) Zakres polityki antykorupcyjnej (Kodeksu Antykorupcyjnego) – elementy

8. Zachowanie w przypadku wywierania presji korupcyjnej – wytyczne CBA dla urzędników.

a) Sposób postępowania w przypadku zaistnienia ryzyka korupcji

b) Zachowanie podczas próby wręczenia korzyści. O czym koniecznie pamiętać - wytyczne CBA.

c) Postępowanie z informacją o zdarzaniach korupcyjnych - Informowanie przełożonych o podejrzeniu przestępstwa korupcyjnego

d) Kanały zgłaszanie przestępstw korupcyjnych

e) Zawiadamianie organów ścigania

f) Powody zgłaszania korupcji – kiedy obowiązek społeczny a kiedy prawny, ochrona samego siebie, ochrona współpracowników

Etyka i kultura etyczna organizacji jako narzędzie walki z korupcją i nadużyciami

1. Podnoszenie świadomości etycznej i kwalifikacji pracowników:

a) Czym jest etyka w pracy urzędnika? Etyka zawodowa. Znaczenie szerokie i wąskie

b) Etyka a przepisy prawne - wzorzec normatywny a wzorzec etyczny

c) Jak utrzymać etykę w urzędzie na odpowiednio wysokim poziomie?

d) Kodeks etyki – szansa czy zagrożenie dla urzędu

e) Praca urzędnika jako praca wymagająca stosowania zasad. etyki zawodowej

f) Zalety etyki zawodowej w administracji publicznej

g) Motywowanie pracowników, spotkania i dyskusje, rola przełożonego i instytucji

h) Infrastruktura etyczna w urzędzie

2. Cel i instrumenty etyki zawodowej

a) Wartości, prawa i obowiązki

b) Normy moralne (narzędzie rozstrzygania sporów)

c) Wzajemne stosunki między ludźmi

d) Powszechna moralność

3. Zasady etyczne, którymi powinien kierować się urzędnik

a) Służebna rola pracy urzędnika

b) Obowiązki urzędnika wobec państwa, społeczeństwa i urzędu. Postawa urzędnika a stosunek do państwa

c) Omówienie kanonu cech tworzących profesjonalnego urzędnika

d) Konflikt jako sytuacja etycznie wymagająca. Przykłady sytuacji konfliktowych – jak często prosto rozładować konflikt

e) Jak nas widzą? Jakich urzędników ocenia się jako posiadających wysokie walory etyczne na podstawie współczesnych badań.

f) „Na początek postawmy krzesła” – duże korzyści z prostych gestów

g) Słowa mają wielką moc – przykłady praktycznych sformułowań ( „potrzebuję” zamiast „musisz”, sformułowania blokujące i generalizowanie jako nasz wróg „bo wy zawsze”…)

h) Obszary, w których szczególnie ważna jest etyka - pranie pieniędzy, korupcja, ochrona sygnalistów jako etyczne wyzwania.