• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Egzekucja administracyjna w pomocy społecznej - rozwiązania praktyczne

Miejsce
Internet
Termin
12 grudnia 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniach do 28 listopada 2025 r. cena wynosi 419 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Szkolenie zostanie poświęcone egzekucji administracyjnej w pomocy społecznej, w szczególności w zakresie dochodzenia należności. Będzie miało charakter praktyczny, a uczestnicy poznają aktualne przepisy i wzory dokumentów, w tym nowy elektroniczny tytuł wykonawczy (TW (1)-7) oraz zasady jego prawidłowego wypełniania i przekazywania do organów egzekucyjnych. Podczas spotkania omówione zostaną najczęstsze błędy popełniane przez wierzycieli OPS i konsekwencje ich wystąpienia, a także zasady przygotowania i wysyłania elektronicznego zawiadomienia wierzyciela (e-ZW). Uczestnicy otrzymają kompletny zestaw wzorów pism i procedur wspierających codzienną pracę przy dochodzeniu należności z obszaru pomocy społecznej.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Usystematyzowanie wiedzy z zakresu egzekucji należności z obszaru pomocy społecznej.
• Poznanie aktualnych przepisów i zasad sporządzania (e-TW) oraz (e-ZW).
• Opanowanie zasad prawidłowego wystawiania i doręczania upomnień.
• Nabycie umiejętności unikania błędów w dokumentacji egzekucyjnej.
• Uczestnicy szkolenia otrzymają w materiałach szkoleniowych m.in. wybrane wzory pism, w tym: nowy wzór upomnienia z pouczeniem, wzory pism kierowanych do organu egzekucyjnego, wzór procedury wewnętrznej dot. obowiązków wierzyciela w postępowaniu egzekucyjnym, wzór wniosku o ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego.

zwiń
rozwiń
Program

1. Świadczenia nienależnie pobrane, ogólna charakterystyka i ich egzekucja:
• Kiedy mamy do czynienia ze świadczeniem nienależnie pobranym?
• W jaki sposób określane są świadczenia nienależnie pobrane?
• Decyzje administracyjne wydawane osobom, które  pobrały nienależne świadczenia i są  zobowiązane  do ich zwrotu (m.in. decyzje z ustaw: o pomocy społecznej, o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, 
o dodatkach mieszkaniowych, elementy decyzji).
• Czy decyzja stwierdzająca nienależnie pobrane świadczenie oznacza automatycznie obowiązek zwrotu takiego świadczenia?
• Czy decyzja nakazująca zwrot nienależnego świadczenia jest decyzją odrębną od decyzji ustalającej nienależne świadczenie?
• Czy w przypadku wydania decyzji ustalającej nienależnie pobrane świadczenie zawsze należy żądać zwrotu świadczenia?
• Odsetki od nienależnie pobranych świadczeń (od kiedy i jakie odsetki  liczyć? Czy w każdym przypadku nienależnego świadczenia należy naliczać odsetki?).
• W którym momencie po wydaniu decyzji orzekającej do zwrotu świadczenia nienależnie pobranego wystawić tytuł wykonawczy?
• Jakie działania wierzyciela poprzedzają wystawienie tytułu wykonawczego?
2. Żądanie przez OPS zwrotu wydatków i opłat wynikających z ustawy o pomocy społecznej i innych ustaw z obszaru pomocy społecznej, podstawa żądania zwrotu i kierowanie spraw do egzekucji administracyjnej? 
• Jaki dokument stanowi podstawę żądania zwrotu?
• Czy w przypadku przyznania usług opiekuńczych należy wydać dwie decyzje (jedna przyznająca usługi 
i wysokość stawek, a druga określająca faktyczną kwotę, za jaką usługi zostały wykonane)?
• Czy małżonek/małżonka i dzieci mają obowiązek płacić za schronisko dla bezdomnych?
• Czy przed wystawieniem tytułu wykonawczego do zobowiązanego należy wysłać upomnienie?
• Na jaki adres doręczyć upomnienie i wystawić tytuł wykonawczy w przypadku bezdomnego, który korzystał ze schroniska i nie płacił?
• Czy w przypadku opłat za pozostawienie dziecka w pieczy zastępczej wystawić należy jeden tytuł na rodziców solidarnie odpowiedzialnych czy dwa odrębne tytuły na matkę i ojca dziecka?
• Co w przypadku gdy zobowiązany wpłaci należność przed odebraniem upomnienia, czy należne są koszty upomnienia?
• Kiedy wystawić tytuł wykonawczy i jakie są nowe elementy tytułu wykonawczego?
• Czy w tytule wykonawczym wyliczamy kwotę odsetek?
• Czy od wszystkich należności, których zwrotu żądają OPS-y należą się odsetki i jakie?
3. Egzekucja administracyjna nienależnie pobranych świadczeń, wydatków i opłat z pomocy społecznej:
• Kto jest wierzycielem należności z obszaru pomocy społecznej (wójt, burmistrz, prezydent miasta, OPS/GOPS czy kierownik OPS-u)?
• Pozycja prawna wierzyciela, jego prawa i obowiązki  przy egzekucji nienależnie pobranych świadczeń, opłat 
i wydatków,
• Ustalenie właściwości miejscowej organu egzekucyjnego.
• Jakie upoważnienia powinni posiadać pracownicy OPS podpisujący upomnienia i tytuły wykonawcze?
• Czy TW wystawiony przez OPS powinien podpisać wójt czy kierownik/pracownik OPS-u i jakim podpisem?
4. Czynności wierzyciela (OPS) poprzedzające wszczęcie egzekucji administracyjnej:
• Omówienie aktualnego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych.
• Działania informacyjne wierzyciela wobec zobowiązanego. W jakiej formie podejmować? Sposób i cel ich dokumentowania.
• Upomnienie - kiedy musi być wystawione? Jaka jest minimalna kwota, przy której upomnienie musi być wystawione? Jak rozumieć termin „niezwłocznie”?
• W jakim terminie po doręczeniu upomnienia wystawić tytuł wykonawczy? 
• Zasady wyliczania kwoty zaległości, po przekroczeniu której wierzyciel jest zobowiązany do wystawienia upomnienia a następnie tytułu wykonawczego.  
• Zasady przedawnienia kosztów upomnienia.
• Czy w przypadku wydania decyzji o zwrocie nienależnie pobranych świadczeń upomnienie musi być zawsze wystawione i doręczone świadczeniobiorcy?
• Obligatoryjne elementy upomnienia (kto określa wzór upomnienia? Zmiana podstawy prawnej upomnienia, treść pouczeń, konsekwencje braku poinformowania wierzyciela lub/i organu egzekucyjnego o zmianie miejsca zamieszkania, Czy upomnienie musi być podpisane?).
• Czy w upomnieniu powinna być zawarta klauzula informacyjna RODO? 
• Koszty upomnienia - czy zawsze należy zapłacić koszty upomnienia? (np. świadczeniobiorca zwraca nienależne świadczenie po wysłaniu upomnienia ale przed jego odbiorem, zwrot nienależnie pobranego świadczenia w tym samym dniu co doręczone upomnienie? Kiedy przedawniają się koszty upomnienia?)
• Czy wierzyciel musi informować organ egzekucyjny o przedawnieniu kosztów upomnienia?
5. Wystawianie i kierowanie do egzekucji administracyjnej elektronicznego tytułu wykonawczego - sposoby elektronicznego przekazywania TW. 
• W jakim terminie od doręczenia upomnienia powinien być wystawiony tytuł wykonawczy?
• Omówienie aktualnego wzoru TW i prawidłowego wypełnienia - wybrane elementy, m.in. pouczenie dla małżonka zobowiązanego o prawie sprzeciwu w sprawie odpowiedzialności majątkiem wspólnym, sposób przesłania do organu egzekucyjnego.
• Rozróżnienie w tytule wykonawczym podstawy prawnej egzekwowanego obowiązku i podstawy prawnej prowadzenia egzekucji - co wpisać w tych pozycjach TW?
• Elektroniczny tytuł wykonawczy - e-TW - jak prawidłowo wypełnić? Omówienie wybranych elementów tytułu wykonawczego – na co zwrócić szczególną uwagę?
• Omówienie najczęściej występujących błędów w sporządzaniu tytułów wykonawczych (jak prawidłowo określić odsetki w tytule wykonawczym? Czy odsetki muszą być wyliczone w TW na dzień jego sporządzenia?)
• Czy i kiedy wierzyciel powinien załączyć do przekazywanego tytułu wykonawczego informację dodatkową? 
• Upoważnienie do podpisywania TW, w tym podpis elektroniczny - w jaki sposób uzyskać dostęp do elektronicznego podpisu? Kto może podpisywać TW podpisem elektronicznym? 
• Konsekwencje dla wierzyciela nieprawidłowo sporządzonego elektronicznego TW. 
• Czy w przypadku nieprzyjęcia TW  przez aplikację e-TW należy poprawić czy wystawić nowy TW (jaki numer - dotychczasowy czy nowy, data wystawienia, data naliczenia odsetek itp.).
6. Wybrane – istotne dla wierzyciela - zagadnienia z przebiegu postępowania egzekucyjnego w administracji:
• Moment wszczęcia postępowania egzekucyjnego - zmiana przepisów (rozróżnienie pomiędzy wszczęciem postępowania egzekucyjnego i wszczęciem egzekucji).
• Badanie dopuszczalności przystąpienia do egzekucji przez organ egzekucyjny (przesłanki i konsekwencje dla wierzyciela nie przystąpienia do egzekucji, co wierzyciel może zrobić po otrzymaniu zawiadomienia 
o nieprzystąpieniu do egzekucji?).
• Obowiązki wierzyciela w zakresie współdziałania z organem egzekucyjnym.
• W jakich sprawach wierzyciel musi niezwłocznie informować organ egzekucyjny i w jakiej formie? Nowe dane w zawiadomieniach wierzyciela wysyłanych do organu egzekucyjnego. 
• Obowiązek wierzyciela stosowania elektronicznego formularza zawiadomienia wierzyciela do organu egzekucyjnego -e-ZW (jak wypełnić? Które informacje wierzyciel musi przekazać do organu egzekucyjnego korzystając z formularza e-ZW? W jakim terminie przekazać e-ZW do organu egzekucyjnego? Kto podpisuje e-ZW? Czy e-ZW musi podpisać ta sama osoba, która podpisała e-TW? Czy wolno o zmianach w tytule wykonawczym poinformować organ egzekucyjny w innej formie niż e-ZW, np. papierowej).
• Jakie mogą być konsekwencje nieterminowego poinformowania organu egzekucyjnego np. o wpłacie należności objętej tytułem wykonawczym do wierzyciela?
• Nowe sposoby płatności egzekwowanych należności (czy osoby nie będące zobowiązanymi mogą zapłacić egzekwowaną należność za zobowiązanego?).
7. Zasady ponownego wszczęcie postępowania egzekucyjnego:
• Czy i w jaki sposób można ponownie wszcząć egzekucję administracyjną po uprzednim umorzeniu postępowania?
• Wniosek wierzyciela o ponowne wszczęcie egzekucji (zakres informacji przekazywanych przez wierzyciela do organu egzekucyjnego, dalszy lub dotychczasowy TW jako podstawa ponownego wszczęcia egzekucji).
• Wniosek wierzyciela o ponowne wszczęcie egzekucji (zakres informacji przekazywanych przez wierzyciela do organu egzekucyjnego).
• Pozyskanie informacji o majątku zobowiązanego - wystąpienie przez wierzyciela do zobowiązanego 
z wezwaniem o wyjawienie majątku (forma wezwania i forma wyjawienia majątku). 
• Jak postąpić w przypadku gdy zobowiązany nie reaguje na wniosek o wyjawienie majątku?
• Jakie mogą być konsekwencje dla zobowiązanego, który wykaże nieprawdziwe informacje nt. posiadanego majątku?
• Do jakich instytucji i organów może wystąpić wierzyciel o przekazanie informacji o majątku zobowiązanego celem prowadzenia dalszej egzekucji? Jaka podstawa prawna powinna być wskazana w takim wystąpieniu? Czy za takie informacje wierzyciel ponosi opłaty?
• Zawiadomienie organu egzekucyjnego o ponownym wszczęciu egzekucji administracyjnej (dochodzenie kosztów egzekucyjnych powstałych w umorzonym postępowaniu egzekucyjnym w toku ponownie wszczętej egzekucji).

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy jednostek organizacyjnych pomocy społecznej (Miejskich i Gminnych Ośrodków Pomocy Społecznej, Ośrodków Pomocy Rodzinie, Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie, Centrów Usług Społecznych), a także pracownicy tych jednostek zajmujący się egzekucją administracyjną oraz radcy prawni.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony szkoleniowiec i praktyk z zakresu procedur postępowania podatkowego, wymiaru podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami lokalnymi, kontroli wewnętrznej, dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, cywilnoprawnych, jak i publicznoprawnych. Przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych. Autorka opracowań w czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne. Stały współpracownik FRDL.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Weronika Zwolska
Specjalistka ds. szkoleń
tel. 12 623 72 44
weronika.zwolska@mistia.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 28 listopada 2025 r. cena wynosi 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.