• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Ustawa o dostępności cyfrowej -standard WCAG 2.2 na przykładzie publikacji danych na BIP. Wymogi techniczne i organizacyjne BIP zgodne z dostępnością. Dobre praktyki i najczęstsze błędy

Miejsce
Internet
Termin
02 grudnia 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
419/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 18 listopada 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

Obowiązek zapewnienia dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych instytucji publicznych to nie tylko wymóg ustawowy, ale także realne wyzwanie organizacyjne, techniczne i informacyjne. Biuletyn Informacji Publicznej (BIP) jako kluczowy kanał komunikacji z obywatelami, szczególnie z osobami ze szczególnymi potrzebami, musi spełniać określone standardy, w tym także najnowsze wytyczne WCAG 2.2. W celu prawidłowej realizacji powyższego obowiązku proponujemy Państwu szkolenie podczas którego prowadzący:

  • Wskaże, jak ustawa o dostępności cyfrowej wpływa na funkcjonowanie BIP.
  • Wyjaśni, jak przygotować i aktualizować deklarację dostępności.
  • Przeanalizuje poprawne rozwiązania w zakresie zastosowania standardów WCAG 2.2 do prowadzenia BIP-u.

Zajęcia poprowadzi doświadczony trener, praktyk, znający od podszewki specyfikę funkcjonowania administracji publicznej, w szczególności samorządowej, świadczący wsparcie wdrożeniowe dotyczące systemów teleinformatycznych, cyfryzacji czy procesów digital, prowadzący praktyczne warsztaty z dostępności cyfrowej, ceniony za jasny i fachowy sposób przekazywania wiedzy.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Poszerzysz wiedzę dotyczącą prawnych i praktycznych aspektów prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej jednostki w kontekście ustawy o dostępności, w szczególności dostępności cyfrowej.
  • Poznasz konkretne wymagania techniczne i organizacyjne, wynikające z najnowszej wersji standardu WCAG  2.2. Dowiesz się, jakie są wytyczne, jak poprawnie publikować treści w BIP: począwszy od dostępnych plików PDF, grafiki , po logiczną strukturę nagłówków.
  • Zweryfikujesz, czy BIP jednostki jest prowadzony w sposób właściwy, zgodny z zapisami, wynikającymi z ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz rozporządzenia w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej czy ustawy o dostępności cyfrowej.
  • Poznasz odpowiedzialność za nieprawidłowe wykonywanie obowiązków związanych z publikacją danych.
  • Uzyskasz praktyczne porady i wskazówki, jak właściwie należy prowadzić i zamieszczać informacje na BIP- ie, by były zgodne z ustawą o dostępności cyfrowej. Dowiesz się, jakie są najczęściej popełniane błędy i jak ich unikać.
  • Poznasz najlepsze praktyki w zakresie dostępności cyfrowej.
  • Będziesz miał możliwość, podczas zajęć, zadawania pytań i konsultacji kwestii problemowych z ekspertem - praktykiem.
zwiń
rozwiń
Program

1. Podstawy prawne i obowiązki w zakresie prowadzenia BIP:

  • Kto podlega obowiązkowi prowadzenia BIP?
  • Różnice między BIP a wnioskowym dostępem do informacji publicznej.
  • BIP a ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
  • Zasady publikacji informacji publicznej zgodne z ustawą o dostępie do informacji publicznej.

2. Wymogi techniczne i organizacyjne BIP w świetle standardu WCAG 2.2:

  • Minimalne wymagania dostępności cyfrowej stron internetowych BIP.
  • WCAG 2.2 – kluczowe kryteria (kontrast, nawigacja, alternatywy dla treści nietekstowych, struktura nagłówków).
  • Praktyczne zastosowanie zasad WCAG w treściach BIP (dostępne pliki PDF, podpisy alternatywne, hierarchia treści).
  • Najczęstsze błędy dostępności i sposoby ich unikania w BIP.
  • Weryfikacja dostępności – audyt, test.
  • Przykłady dobrych i złych praktyk.

3. Organizacja i funkcjonowanie BIP w praktyce:

  • Obowiązki zespołu ds. BIP – powołanie, kompetencje, procedury.
  • Zakazy publikacyjne i ochrona danych osobowych.
  • Oznaczanie informacji – metryczka, wersjonowanie.
  • Zasady publikacji: przekazywanie, formaty, aktualizacje, archiwizacja.
  • Linkowanie i integracja z systemami zewnętrznymi.
  • Funkcjonalność strony głównej BIP i obowiązek jej zgłoszenia.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Sekretarze, administratorzy systemów informatycznych, informatycy, koordynatorzy ds. dostępności, osoby odpowiedzialne za obsługę BIP, stron internetowych i serwisów społecznościowych jednostek sektora publicznego, wszystkie osoby zainteresowane tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony trener, szkoleniowiec, przedsiębiorca, praktyk. Wdrożeniowiec platform, systemów i narzędzi ICT. Realizator projektów z obszaru: kompetencji cyfrowych, cyberbezpieczeństwa, bezpiecznej pracy w sieci. Prowadził szkolenia z tematyki ochrony danych osobowych, RODO, e-doręczeń, dostępności cyfrowej, transformacji cyfrowej, elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD), podpisu elektronicznego (aspektów technicznych, zmian w k.p.a.). Posiada ponad 10 lat doświadczenia w obszarach cyfryzacji i procesów digital. Zrealizował ponad 6000 godzin szkoleniowych w ramach edukacji, wdrożenia, konsultingu merytorycznego i technicznego. Przeprowadził szkolenia warsztatowe m.in. dla Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Edukacji, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Zdrowia, Państwowej Inspekcji Pracy, Agencji Rezerw Strategicznych, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencji Mienia Wojskowego.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 18 listopada 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 27 listopada 2025 r.